نویسندگان:
حسینعلی قربانی امیر1 ، سیده صغری حسینی2 ، ابراهیم یعقوبی زادگروی3 ، سیده فاطمه میرصادقی دارابی4 .1دانشگاه پیام نور بابل
2آموزش و پرورش بابل
3دانشگاه فرهنگیان بابل
4آموزش و پرورش بابل
چکیده فارسی: خداوند بشر را از هزاران تیره و گویش آفرید تا از این طریق عظمت ذات وجودی خویش را بر مخلوقات خود متجلی سازد و انسان را در تلاش برای رسیدن به اسرار هستی رهسپار آموختن انواع گویش ها ساخت تا بتواند بیاموزد آنچه را که نمی داند اما هنگامی که انسان چشم درعالم فانی می گشاید، اولین صدایی که به گوشش می رسد، صدای شیون خویش است و پس از آن صدای شیرین مادر را به نظاره می نشیند که او را به خود می خواند با مهر و عطوفت خود باجملاتی شیرین و کودکانه با او سخن می گوید و او را نوازش می کند این جملات در ضمیر ناخودآگاه کودک ثبت و ضبط می شود و به مرور زمان به نام زبان مادری در کالبد وجود کودکرخنه می کند هیچکس نمی خواهد در زندگی بازنده باشد هیچکس خواهان آن نیست که زندگی اش همواره با سرخوردگی ها، افسردگی و استرس باشد همه صادقانه به عزت نفس بالا و زندگیهمراه با احساس سعادتمندی علاقه مند هستند اما هستند افرادی که در عین بی باوری نظاره گر آن هستند، که ابر ناکامی و شکست یکباره و یا آرام آرام آسمان آبی زندگی شان را تیره و تار میسازد پژوهش حاضر رابطه بین زبان مادری و عزت نفس را می سنجد جامعه آماری عبارتند از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان بابل بوده و از میان آنها 50 نفر به طور تصادفی به عنوان دوگروه نمونه تقسیم شدند ؛ گروهی که زبان مادری حرف می زدند و گروهی که غیر از زبان مادری خود استفاده می کردند جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت که یکپرسشنامه معتبر می باشد استفاده شده است و سپس داده ها از طریق تجزیه و تحلیل آماری مورد بررسی قرار می گیرد به منظور امتیاز بندی پرسشنامه ، سوالاتی که فرد به آن جواب مثبت داده نمره 1 و جواب منفی نیز نمره صفر را دریافت خواهد نمود و سپس با استفاده از اطلاعات بدست آمده برای تجزیه و تحلیل داده ها ازSPSSاستفاده می شود پس از تجزیه و تحلیل آماری نتیجه بدست آمده از این قرار است که: بین میزان عزت نفس و زبان مادری رابطه معنی دار وجود دارد