نویسندگان:
اکبر سلیمان نژاد1 ، امیر همتی2 ، زهرا خیری چورسی3 .1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
3آموزش و پرورش ارومیه
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط سبک های یادگیری و هوش با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دوزبانه و تک زبانه صورت گرفته است 720 دانشجو به شیوه تصادفی خوشه ای از بین دانشجویان دانشگاههایآزاد اسلامی واحد خوی و تهران مرکز انتخاب شدند روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های سبک های یادگیری فلدر – سولومان، آزمون هوش ریون و نمره درس زبان انگلیسیاستفاده شد فرضیه ها با روش همبستگی و روش تحلیل واریانس چندمتغیری آزمون شدند تحلیل داده ها نشان داد: بین سبک های یادگیری دانشجویان دوزبانه و دانشجویان یک زبانه تفاوت معنی داری وجود دارد بینسبک های یادگیری دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی دار وجود دارد بین سبک های یادگیری و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد