چکیده فارسی: هدف از مقاله حاضر بررسی مبانی نظری روانشناسی شناختی در مورد دوزبانگی است در این راستا از میان نظریه های حافظه، نظریه حافظه کاری مورد بررسی و واکاوی قرارگرفت بر اساساین نظریه پردازش های شناختی در حافظه کاری انجام می شود که خود شامل بخش فعال شده حافظه بلند مدت، واحد پردازشی، حافظه بینایی، حافظه شنوایی و ورود اطلاعات جدید است ورود اطلاعات جدید به عنوان آموزش مسایل علمی در مدرسه بر طبق این نظریه در کودکاندوزبانه با محدودیت های پردازشی مواجه می شود چراکه مجبورند هم زبان رسمی را به زبان مادری ترجمه کنند و هم در مرحله بعد آن مطالب را یادبگیرند چنین کاری باراضافی بر حافظهکاری وارد می کند و منجر به درک نادرست مطالب می گردد پیشنهاد بر این است که در سال های ابتدایی از زبان مادری به جای زبان رسمی برای آموزش و یادگیری استفاده شود