چکیده فارسی: در دهه های اخیر، پردازش بندهای موصولی و بررسی پیچیدگی های آنها در زبانهای مختلف نقش عمده ای درتحقیقات زبان شناسی و روانشناسی ایفا کرده است تحقیق حاضر برای مقایسه پیچیدگی دو نوع بند موصولیفاعل فاعل 43 و فاعل مفعول 44 در زبان فارسی انجام شده است این پیچیدگی بر اساس معیار روان شناختی میزان درک یا عدم درک این نوع جملات در کودکان 3 تا 6 ساله سنجش شده است 96 کودک در سه گروه سنی3 4و4 5و5 6سال هر گروه 32 نفر انتخاب شدند و به هر کدام جملات شامل بندهای موصولی مورد نظر به دو صورت مجزای خبری و پرسشی با روشهای نشان دادن شکل، اشیای واقعی و یا درخواست برای اجرای یک فرمان ارائه شدم و درک آنان از این جملات سنجیده شد نتیجه نشان داد که بند موصولی فاعل مفعول هم در جملات خبری و هم در جملات پرسشی به طور کاملا واضح پیچیده تر از بند موصولی فاعل فاعل بوده است