نویسندگان:
رقیه دیندار1 ، مجتبی ستوده2 ، داوود نقی زاده3 .1دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
3دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
چکیده فارسی: تفکر انتقادی از بدو خلقت انسان با او همراه بوده است زمانی که انسان برای ارزشیابی موضوعی به صورت عقلی و منطقی می پردازد، در واقع اولین گام را در جهت تفکر انتقادی برمی دارد امروزه برای توسعه تفکر انتقادی و اهمیت گنجاندن این مهارت در حیطه علوم، پژوهشهایعلمی متعددی انجام شده است از جمله این تحقیقات می توان به مطالعات قبلی که به نتایج متناقضی دست یافته بودند، مانند بابا محمدی و خلیلی 2004 اشاره داشت، آنها دریافتند کهدانشجویان سال چهارم نسبت به سال سوم از سطح تفکر انتقادی بالاتری برخودارند، اما در مورد رابطه سن و تفکر انتقادی نافعی و دیگران 2008 دریافتند که هیچ تفاوت معنی داری بیندانشجویان سال اول و سال آخر رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران در سطح تفکر انتقادی وجود ندارد این پژوهش در زمینه این تحقیقات انجام شده است هدف اصلی این تحقیق بررسیرابطه زبان مادری، سن و جنسیت، با سطح تفکر انتقادی دانشجویان آذری زبان است که در دوره کارشناسی ارشد رشته های علوم حقوق دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلمشغول به تحصیل اند برای نیل به این هدف، سی نفر از دانشجویان، 13 دختر و 17 پسر، که سن آنها بین 23 و 54 سال بود، به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند زبان مادری 14 نفر از ایندانشجویان آذری بود و 16 نفر د یگر در شهرهای آذری زبان متولد و رشد یافته بودند، ولی زبان مادری شان غیر از زبان آذری بود ابزار مورد استفاده در این پژوهش، آزمون مهارت های تفکرانتقادی کالیفرنیا، فرم ب است نتایج به دست آمده مشخصکرد که رابطه معنی داری بین زبان مادری و سطح تفکر انتقادی وجود دارد، اما رابطه ای میان سن و جنسیت از یکسو و سطح تفکر انتقادی از سوی دیگر وجود ندارد