نویسندگان:
زهرا عبداللهی1 ، نعمت قاسمی2 ، اعظم رضایی3 .1مدرس دانشگاه پیام نور ایلام
2رئیس گروه تحقیقات آموزش و پرورش استان ایلام
3معاون آموزشی دبیرستان دخترانه
چکیده فارسی: هنجارهای اجتماعی شیوه های رفتاری معینی هستند که براساس ارزشهای اجتماعی جامعه شکل میگیرند هنجاریا نرم جامعه به تنظیم روابط اجتماعی و ایجاد نظم اجتماعی می انجامد مانند هنجارمربوط به عبادت و ازدواج درمدرسه نیز می توان هنجارهایی مانند رعایت نظم درس خواندن احترام به معلم و غیبت نکردن را نام برد هدف ازاین پژوهش بررسی میزان رعایت هنجارهای اجتماعی خانوادگی آموزشگاهی و محیطی دانش آموزان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی استان ایلام که درسال تحصیلی 90 89 مشغول به تحصیل بوده اند می باشد جامعه آماری پژوهش38465 نفر ازدانش آموزان دختر و پسر دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی که با استفاده از ازمون اماری کوکران حجم نمونه 400 نفر تعیین که از این تعداد203 نفر ازدانش آموزان دختر و 197 نفرپسر می باشند و با شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدند ابزار مورد استفاده دراین پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که جهت تعیین اعتبار ابزار گرداوری داده ها ازنظر صاحبنظران و جهت پایایی ازآزمون الفای کرونباخ استفاده شده است