چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین و اولویتبندی شایستگیهای ضروری دانشجو-معلمان رشته آموزش شیمی انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، آمیخته اکتشافی است که به دو روش کیفی و کمی صورت گرفته است. دادههای بخش کیفی به شیوه اسنادی گردآوری شدند و پنجاه تن از اساتید شیمی دانشگاه فرهنگیان، متخصصان علوم تربیتی و دبیران شیمی که بهصورت هدفمند از نوع موارد مطلوب انتخاب شده بودند، آنها را امتیازبندی کردند. در این بخش شش شایستگی شامل تفکر، ارتباط مؤثر، مدیریت، کارآفرینی، یادگیری مادامالعمر و توسعه سواد علمی-فناورانه و پنج مؤلفه شامل دانش، نگرش، مهارت، توانایی و ویژگیهای شخصیتی تعیین شدند. شایستگیها با توجه به عناصر پنجگانه الگوی هدفگذاری در حوزه یادگیری و مؤلفهها با توجه به جایگاه شایستگی حرفهای مورد انتظار از معلمان در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران انتخاب شدند. در بخش کمی، شایستگیها و مؤلفههای تعیینشده با روش تلفیقی آنتروپی شانون و تاپسیس اولویتبندی شدند. نتایج نشان داد که ضروریترین مؤلفه و شایستگی حرفهای مورد نیاز دانشجو-معلمان شیمی به ترتیب دانش و کارآفرینی است. همچنین شایستگیهای تفکر و یادگیری مادامالعمر و نیز شایستگیهای ارتباط مؤثر و مدیریت، فاصلۀ نسبی نزدیکی از حالت ایدهآل دارند. نتایج بهدست آمده از این پژوهش میتواند گامی مؤثر در آموزش مبتنی بر شایستگی دانشجو-معلمان شیمی و پیشبرد اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت کشور باشد.
Identification and Prioritization of Basic Competencies for Chemistry Major Student-Teachers
English Abstract: To identify the necessary competencies for student-teachers majoring in Chemistry, 50 chemistry professors, educational experts, and high school chemistry teachers ranked a set of competencies derived from available sources and based on the elements of the goal setting model in learning. These consisted of thinking, effective communication, management, entrepreneurship, life-long learning, and development of scientific-technological literacy. Furthermore, based on the ministerial documents on expected competencies, five constituents consisting of knowledge, attitude, skill, ability, and personal characteristics were also identified. Employing the entropy based TOPSIS method these competencies and constituencies were ranked and the results show that the most necessary competencies and constituencies are knowledge and entrepreneurship. Thinking and life-long learning, as well as effective communication and management approach the ideal. Results could help with the accomplishment of the country’s educational goals as related to the competency-based education of Chemistry student-teachers.
Keywords: Shannon Entropy , necessary competencies , Chemistry student-teachers , TOPSIS method .