چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی چارچوب برنامه درسی تربیت معلم آیندهپژوه بود که با رویکرد ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی انجام شد. مشارکتکنندگان بالقوه، استادان دانشگاه فرهنگیان بودند که به شیوه هدفمند از نوع معیار و تا حد اشباع دادهها، ده نفر از آنها که بیشترین اطلاعات را در زمینۀ موضوع داشتند انتخاب شدند. ملاک انتخاب، داشتن سوابق آموزشی و پژوهشی و آگاهی در حوزه آیندهپژوهی و مطالعات برنامه درسی و علاقهمندی به مشارکت در پژوهش بود. برای دستیابی به دادههای بخش کیفی از مصاحبه نیمهساختاریافته و بررسی منابع و متون و پیشینه پژوهشی استفاده شد. روایی و پایایی یافتهها با استفاده از تکنیک مثلثسازی، دقت نظر و خودبازبینی پژوهشگر و نیز نظارت متخصصان بیرونی تأمین شد. تحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون انجام شد. یافتههای کیفی، مضامین پایه و سازمان دهنده را در عنصر منطق، هدف، محتوا، روشهای تدریس، مواد و منابع آموزشی و روشهای ارزشیابی نشان دادند. روش پژوهش در بخش کمی، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری، استادان دانشگاه فرهنگیان و معلمان نواحی چهارگانه شهر شیراز بودند که هشت استاد و چهل معلم با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته برآمده از مرحله کیفی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید متخصصان رسید و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. از آزمون t تک نمونهای برای اعتبارسنجی کمی استفاده شد که نتایج، اعتبار مطلوب چارچوب را نشان داد.
The Design and Validation of a Framework for a Teacher Training Curriculum Emphasizing Futurology
English Abstract: To design a framework for a teacher training curriculum that emphasizes research on future, initially a number university professors with expertise in futurology and curriculum development and interested in the study were interviewed. The interviews were semi-structured and continued to the point of saturation which was reached after 10 interviews. The gathered data were theme analyzed and result was the identification of basic concepts and constituents which consisted of the logic, purpose, content, teaching methods, instructional material and resources, and methods of evaluation. Validity and reliability of the findings were confirmed through triangulation and external experts’ supervision. Then, at the second stage of the study, a group of eight university professors and 40 teachers who were accessible, was given a questionnaire that was constructed based on the initial findings, and the validity and internal consistency of which was confirmed through experts’ opinion and alpha calculation. A single group t-test was used to measure the instrument’s validity which was desirable.
Keywords: design and validation , curriculum framework , futurologist teacher , theme analysis .