چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس مشارکتی از نوع جیگساو بر خودپنداره تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در درس علوم تجریی در میان دانشآموزان دوره متوسطه اول انجام شده است. روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پسر پایه هشتم دبیرستانهای شهرستان میبد در سال تحصیلی97-1396 بود که از میان آنان 40 نفر در دو گروه 20 نفری به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. هر دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون، به پرسشنامه خودپنداره تحصیلی و پرسشنامه نگرش نسبت به مدرسه پاسخ دادند. برای گروه آزمایش، 12 جلسه گروهی روش تدریس جیگساو به صورت یک بار در هفته اجرا شد، اما گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکرد. پس از اجرای پرسشنامۀ خود پنداره تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در مرحله پیشآزمون و پسآزمون، دادهها با نرمافزار SPSS22 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا)، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که یادگیری مشارکتی از نوع الگوی جیگساو به طور معناداری بر خودپنداره تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت معنادار دارد. همچنین نتایج نشان داد که روش تدریس جیگساو بر ابعاد نگرش نسبت به مدرسه از جمله نگرش به معلم، انگیزش خودنظمدهی، نگرش به مدرسه و ادراک خودتحصیلی تأثیری مثبت و معنادار میگذارد، اما بر ارزشگذاری نسبت به هدف تأثیری معنادار ندارد. پیشنهاد میشود که روش تدریس جیگساو در دوره متوسطه مدنظر قرارگیرد تا میزان یادگیری و علاقه دانشآموزان نسبت به مدرسه و دروس گوناگون افزایش یابد و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تحقق پیدا کند.
The Effect of Jigsaw Method of Teaching on Junior High School Students’ Academic Self-Concept and Attitude towards School
English Abstract: Cooperative teaching/learning can have positive outcomes. To show the effects of Jigsaw method of teaching on students’ self-concept and attitude towards school, a group of 40 accessible junior high school students in Meybod was randomly divided into two groups of equal size and then given two questionnaires on the two constructs mentioned, both before and after one group’s treatment which consisted of 12 weekly sessions in which the Jigsaw method was used. Data analyses revealed that the academic self-concept of the treated group was significantly better than what it was before the treatment and that of the other group. The use of this method also affected all aspects of students’ attitudes toward school except for the goal valuing. It is, therefore, suggested that this method be used in junior high school in order to improve students’ learning, interest in school, and academic advancement.
Keywords: academic self-concept , cooperative learning , Jigsaw method of teaching , attitude towards school .