چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد تعلیم و تربیت مثبت انجام یافته است. روش پژوهش، کاربردی توصیفی از نوع سنتزپژوهی و تحلیل محتوای اسنادی است. منابع مورد تحلیل در این پژوهش، متون و منابع مرتبط با رویکرد تعلیم و تربیت مثبت بود که از میان آنها چهل منبع داخلی و سی منبع خارجی شناسایی و تحلیل شدند. برای گردآوری دادهها از روش گزارش و ثبت اطلاعات و سیاهه تحلیل محتوای محققساخته با فهرست وارسی استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از الگوی هفت مرحلهای سنتزپژوهی مارش و روش کدگذاری باز و محوری استفاده شد. برای روایی از فرمول اسکات و برای اطمینان از نحوۀ کدگذاری یافتهها از دو ارزشیاب نظرخواهی شده است. براساس فرمول ضریب کاپای کوهن میزان توافق، 0/78 به دست آمد. در تحلیل محتوا، میزان فراوانی هر مؤلفه در منابع تعیین و درصد آن از کل مشخص شد. یافتههای پژوهش نشان داد که برنامه درسی دوره ابتدایی با رویکرد تعلیم و تربیت مثبت شامل چهار بعد زیباییشناختی، عقل، اخلاق و فطرت است. هر یک از این ابعاد، مرکب از مؤلفههایی است که بعد زیباییشناختی با 13، بعد اخلاق با 12، بعد فطرت با 12 و بعد تعقل با 10 مؤلفه، به ترتیب بیشترین و کمترین میزان توجه را داشتند. بنابراین میتوان گفت برنامه درسی دوره ابتدایی به مؤلفههای تعلیم و تربیت مثبت توجه دارد.
Identification of Dimensions and Components of Elementary Schools’ Curriculum in Social Studies from the Positive Education Perspective
English Abstract: In order to identify the dimensions and components of the elementary school’s curriculum, from the positive education perspective, initially from among all the sources and documents related to this perspective, 40 domestic and 30 international sources were chosen and analyzed and then a list of dimensions and components for content analysis of the curriculum was constructed. The gathered data were analyzed using the seven-stage model of synthesis and then evaluated by two evaluators whose measure of agreement was 0.78. The frequency of observing each component within the sources and its percentage was counted and calculated. The results show that the curriculum contains four dimensions of aesthetics, wisdom, morals, and instinct. Within each of these dimensions the following frequencies of categories was observed: 13 in aesthetics, 12 in morals, 12 in instincts, and 10 in wisdom. Thus, it can be concluded that the elementary school’s curriculum does contain components of positive education.
Keywords: curriculum , elementary school , positive education .