چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، واکاوی تجارب روانی- اجتماعی دانشآموزان کنکوری در قرنطینه خانگی به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده است. پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان سال دوازدهم شهرستان سبزوار در سال 1399 بودند که تجربه زندگی در قرنطینه خانگی را (در 2 ماه گذشته) داشتند. تعداد 25 دانشآموز با روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و به صورت غیر حضوری گردآوری و با روش هفت مرحلهای کلایزی تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر، 27 مفهوم از تجربیات و نگرشهای دانشآموزان کنکوری در قالب شش مقوله فرعی مهارتهای زندگی، هوش معنوی، اضطراب تحصیلی- اقتصادی، ترس از مرگ خود و عزیزان، احساس تنهایی و دلتنگی و وسواسهای فکری- عملی و دو مقوله اصلی رشد مهارتهای اجتماعی- شناختی و فشارهای روانی- عاطفی طبقه بندی شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که قرنطینه خانگی به دلیل شیوع بیماری کووید-19 پیامدهای مثبت و منفی برای دانشآموزان کنکوری داشته است. از این رو، والدین و مشاوران مدارس لازم است ضمن تأکید بر جنبههای مثبت این پدیده، با ارائه راهکارهای علمی و عملی مؤثر دانشآموزان کنکوری را در زمینه حل مشکلاتشان یاری دهند.
Exploring the Psychosocial Experiences of Students Preparing for the University Entrance Exam while Home Quarantined for COVID-19
English Abstract: To explore the psychosocial experiences of students preparing for the university entrance exam while home quarantined during the COVID-19 pandemic, a group of 25 Sabzevari 12th graders who had been quarantined during the previous two months was selected through saturation method and interviewed individually over the phone or online. The qualitative analyses of the data yielded 27 concepts within two main categories of socio-cognitive skills development and psychological stress and six sub-categories of life skills, moral intelligence, academic and economic anxiety, fear of death of oneself/relatives, feelings of loneliness and missing friends, and obsession. These findings show that the home quarantine has had both positive and negative consequences for the 12th graders. Hence, both the parents and school counsellors need to give effective guidance to these students while emphasizing the positive aspects of their experiences.
Keywords: students , COVID-19 , home quarantine , university entrance exam , psychosocial experiences .