نویسندگان:
مرضیه رضایی سلطان آبادی1 ، پروین کدیور2 ، اسماعیل سعدی پور (بیابانگرد)3 .1qom university
2harazmi university
3allameh university
چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر، با هدف سنجش اثربخشی بسته آموزشی درس دین و زندگی مبتنی بر نظریه انتخاب بر مسئولیتپذیری و عمل به باورهای دینی در دانشآموزان دختر پایه دهم در سال تحصیلی 1403-1402 بود. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و بهصورت پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل به تفکیک جنسیت بود. جامعه آماری شامل 360 نفر از دانشآموزان دختر پایه دهم منطقه 18 تهران بودند، که نمونه آماری شامل دو گروه 30 نفره انتخاب شد. ابزار پژوهش، بسته آموزشی و پرسشنامه مسئولیتپذیری کردلو و پرسشنامه عمل به باورهای دینی معبد بود. روش تجزیهوتحلیل دادهها تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بود. یافتهها: بسته آموزشی بر مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر در سطح اطمینان 95% اثر معنادار است. (266/15F=، 01/0P<) و مقدار اندازه اثر نشان میدهد که میزان اندازه اثر آموزش بر مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر نوجوان برابر 35 درصد بوده است، همچنین این آموزش برعمل به باورهای دینی دانشآموزان دختر نوجوان در سطح اطمینان 95 درصد اثر معنادار ندارد. (117/0F=، 05/0P>) و میزان اندازه اثر آموزش برعمل به باورهای دینی دانشآموزان دختر نوجوان کمتر از 1 درصد بوده است. نتیجهگیری: مداخله پژوهشگر منجربه افزایش میزان مسئولیتپذیری دانشآموزان در نمونه آماری شد و با فراگیری اصول نظریه انتخاب، دانشآموزان دست به انتخابهای مسئولانه و مؤثر میزنند، این روش آموزش و مداخله منجر به افزایش میزان عمل به باورهای دینی دانشآموزان در نمونه آماری نشد.
the effectiveness of the teaching package of "Religionn and Life" based on "Choice Theory" on responsibility and practice of religious beliefs among students .
English Abstract: Purpose: The purpose of this research is to measure the effectiveness of the teaching package of religion and life based on the Choice Theory on responsibility and practice of religious beliefs in the 10th grade female students in the academic year of 1402-1403. Research method: The research method was semi-experimental and pre-test and post-test with a control group by gender. The statistical population was 360 10th grade female students in the 18th district of Tehran, and the statistical sample consisted of two groups of 30 people. The research tool was the educational package and questionnaire of responsibility of Kurdlo and the questionnaire of practicing the religious beliefs of the Temple. The method of analysis was analysis of variance with repeated measures. Findings: The educational package has a significant effect on the responsibility of female students at the confidence level of 95%. (F=15.266, P<0.01) and the results reveal that the effect size of education on the responsibility of adolescent female students was equal to 35%. this education has no significant effect on the religious beliefs of adolescent female students at the 95% confidence level. (F=0.117, P>0.05) and the effect size of education on the religious beliefs of adolescent female students was less than 1%. Conclusion: The intervention of the researcher led to an increase in the level of responsibility of students in the statistical sample, and by learning the principles of choice theory, students make responsible and effective choices. This method of education and intervention did not lead to an increase in the amount of practicing the religious beliefs of the students in the statistical sample.
Keywords: choice theory , Responsibility , : educational package , religion and life lessons , practicing religious beliefs. .