چکیده فارسی: هدف: انسانها خواسته یا ناخواسته ارزشهای اخلاقی ومعرفتی را نقض میکنند و بهدنبال پیدا کردن راههای متعددی برای توجیه رفتار غیراخلاقی و غیر فکری خود هستند. بههمینخاطر فهم و پرورش فضیلت فروتنی فکری اهمیت ویژهای دارد. این درحالی است که نهتنها دانشجویان درحال تحصیل در دانشگاه بلکه اساتید و عالمان دین همچون دیگر اندیشهورزان بهصورت آشکار و پنهان دستخوش آفتها و آسیبهای اخلاقی میشوند. تواضع فکری بهمعنای آن اسـت کـه انسـان بدانـد واعتراف کند از دیگران برتر و بهتر نیست و دچار تکبـر در سـاحت اندیشـه و اجتهاد، احساس و تعلقی خاص بـه اندیشـه و رأی به خـود نشود، زیرا امکان داوری بیطرفانه را از او سلب میکند. هدف این پژوهش هنجاریابی و اعتبارسنجی مقیاس فروتنی فکری است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، همبستگی از نوع تحلیل عاملی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بودند که ۳۳۵ نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها به روش آنلاین جمعآوری شدند. ابزارهای بهکارگرفتهشده مقیاس فروتنی فکری و مقیاس فروتنی ارتباطی، مقیاس خودکارآمدی و مقیاس قدردانی بود. بهمنظور تعیین روایی از تحلیل عاملی تأییدی، روایی همگرا و روایی صوری و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی آزمون - بازآزمون استفاده شد. دادهها نیز توسط نرمافزار اسپیاساس نسخه 23 و ایموس تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی، برازش قابلقبولی برای ساختار مکنون پرسشنامه برای چهار عامل استقلال منطق و خود، گشودگی به بازنگری در دیدگاه خود، احترام به دیدگاه دیگران، نداشتن تعصب فکری به دست داد. همچنین نتایج روایی همزمان نشان داد پرسشنامه از روایی مطلوبی برخوردار است. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که پایایی عوامل چهارگانه از ۶۲/۰ تا ۸۶/۰ است که نشان میدهد پرسشنامه از پایایی قابلقبولی برخوردار است و همینطور روایی همگرای مقیاس نشان داد که بین مقیاس فروتنی فکری و فروتنی ارتباطی، خودکارآمدی، قدردانی همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: باتوجهبه یافتههای این پژوهش، مقیاس فروتنی فکری دارای ویژگیهای روانسنجی مناسبی است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری مناسب در جهت بررسی فروتنی فکری استفاده کرد.
Validation and standardization of intellectual humility scale(CIHS)
English Abstract: Objective: The purpose of this research is to standardize and validate the intellectual humility scale.Intellectual humility means that a person knows and admits that he is not superior or better than others, and that he does not become arrogant in the field of thought, judgment, feeling, and special attachment to his thoughts and opinions, because it deprives him of the possibility of impartial judgment. Method: The current research is applied in terms of purpose and correlational in terms of method. The statistical population of the research included all students of Urmia University in 1402-1403, of which 335 people were selected through available sampling. Data were collected online. The tools used were intellectual humility scale and communication humility scale, self-efficacy scale and gratitude scale. In order to determine validity, confirmatory factor analysis, convergent validity and face validity were used, and Cronbach's alpha coefficient and test-retest reliability were used to check reliability. Data were also analyzed by SPSS-23 and Amos software. Findings: The results of confirmatory factor analysis yielded an acceptable fit for the existing structure of the questionnaire for the four factors of independence of logic and self, openness to reconsidering one's point of view, respect for the point of view of others, and lack of intellectual prejudice. Also, the concurrent validity results showed that the questionnaire has good validity. Cronbach's alpha coefficients also showed that the reliability of the four factors is from 0.62 to 0.86, which shows that the questionnaire has acceptable reliability, and the convergent validity of the scale showed that there is a significant correlation between the scale of intellectual humility and communication humility, self-efficacy, gratitude has it. Conclusion: According to the findings of this research, the intellectual humility scale has good psychometric properties and can be used as a suitable tool to investigate intellectual humility. This tool has good validity and reliability.
Keywords: self-efficacy , intellectual humility , normalization , gratitude .