چکیده فارسی: این پژوهش با هدف طراحی یک بسته آموزشی مبتنی بر نیازهای مشاورهای والدین دانشآموزان دوره متوسطه اول انجام گرفته است. پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی و کمی (آمیخته) است که در مرحله اول آن مصاحبهای نیمهساختاریافته با 30 نفر از والدین (تا حد اشباع) انجام گرفته است. در مرحله دوم، روش نمونهگیری از نوع خوشهای چندمرحلهای بود و با نمونهای به تعداد 384 نفر از والدین انجام گرفته است. ابزارهای گردآوری دادهها شامل مصاحبه و پرسشنامه بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها شامل دو بخش بود: تحلیل کیفی از نوع اکتشافی و با استفاده از آمار ناپارامتریک انجام گرفته، سپس، تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و از طریق آزمون کولموگروف اسمیرنف تک نمونه ای صورت گرفته است. یافتهها نشان دادند که اولویت نیازهای مشاورهای والدین در چهار مؤلفه قرار دارند که به ترتیب عبارتاند از: روانی- اجتماعی، روانی - عاطفی، شناختی- تحصیلی و اخلاقی- معنوی. همچنین، تفاوت اولویت نیازهای مشاورهای میان دو گروه پسر و دختر از لحاظ آماری معنادار بود. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت این بسته میتواند راهنمایی پیشنهادی و کاربردی برای خدمات مشاورهای به والدین و دانشآموزان باشد تا به نیازهای آنان به شیوهای مناسب پاسخ داده شود.
Designing an Educational Package on Counseling Needs of Parents of Junior High School Students
English Abstract: This study was undertaken to design an educational package on the counseling needs of parents of junior high school students. This research had a mixed (qualitative and quantitative) design. The sampling was executed in two stages: first, semi-structured interviews were conducted with thirty parents until data saturation was achieved. Second, cluster multistage sampling method was utilized and 384 questionnaires were administered to identify the counseling needs of parents and their children at junior high school level. Data analysis included two parts: 1. exploratory qualitative type using non-parametric statistics, and 2. descriptive statistics as well as Kolmogorov-Smirnov test. The results demonstrated that the top four priorities for parents’ counseling needs were respectively psycho-social, psycho-emotional, cognitive-educational, and moral-spiritual ones. Furthermore, there was a significant difference between girls and boys regarding their counseling needs priorities. This package can be a fruitful guideline for consulting services so that parents and their children’s needs are adequately fulfilled.
Keywords: adolescents , parents , needs assessment , educational package (suggested guideline) , consulting services .