چکیده فارسی: مطالعات نشان میدهند سبک تربیتی و نوع تفکر معلمان میتواند به منزلۀ مؤلفهای اساسی بر کودکان تأثیر داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه تحول کودک بر ارتقای سبکهای تربیتی معلمان انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بدون گروه گواه بود. گروه نمونه به روش در دسترس شامل معلمان دانشآموزان 7 تا 11 سال یکی از مدارس ابتدایی غیردولتی شهر تهران بودند که برای شرکت در کارگاه تحول کودک اعلام آمادگی کردند. پرسشنامه روشهای تربیتی معلمان برای پیشآزمون مورد استفاده قرار گرفت و گروه نمونه در پنج جلسه آموزشی به صورت هفتگی و هر جلسه به مدت دو ساعت شرکت کردند. پس از برگزاری کارگاههای آموزشی تحول کودک، پسآزمون روی شرکتکنندگان اجرا شد و دادههای پژوهش با آزمون t گروههای همبسته و با نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بررسی دادههای حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد که کارگاه آموزشی تحول کودک توانسته است موجب افزایش معنادار روش حل مسئله در معلمان شود و روشهای تربیتی آنها را در سه روش دیگر یعنی تنبیه و توبیخ، توصیه بدون توضیح و توصیه به همراه توضیح کاهش دهد(0/001 > p). یافتههای پژوهش نشان داد برنامه آموزشی تحول کودک در بهبود سبکهای تربیتی معلمان نقشی بسزا دارد. زمانی که معلمان در چنین برنامههای آموزشی شرکت میکنند، راهحلهای جایگزین برای تنبیه یا توصیه را یاد میگیرند و بیشتر دانشآموزان را به حل مسئله ترغیب میکنند.
The Effectiveness of Child Development Educational Program on Improving the Educational Styles of Elementary School Teachers
English Abstract: The body of research shows that teachers’ educational style and type of thinking can have fundamental effects on children. This study set out to evaluate the effectiveness of the Child Development Educational Program on improving teachers' educational styles. The present quasi-experimental study had a pre-test, post-test design without a control group. The sample included the teachers of 7-11 year-old students in a private school in Tehran who were selected through convenience sampling method. The Teacher Educational Style Questionnaire was used as the pretest and the sample participated in 5 two-hour weekly sessions. After the workshop, the post-test was administered and the research data were analyzed via dependent t-test. Results revealed that the child development workshop could significantly increase the problem-solving method in teachers and decrease their scores on the three other methods, namely punishment and reprimand, advice without explanation, and advice with explanation (p<0.001). In general, the findings showed that the Child Development Educational Program played a significant role in improving the educational style of teachers. When teachers participate in such educational programs, they learn alternative solutions to punishment or advice and encourage their students to solve various problems.
Keywords: educational style , child development , problem solving method , punishment method .