چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی موسیقیدرمانی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان دختر پرخاشگر بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. 30 دانشآموز پرخاشگر از میان دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر کرج در سال تحصیلی1400- 1399 به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب و به تصادف در گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای پرخاشگری کودکان دبستانی شهیم (1385)، آزمون ویسکانسین گرانت و برگ (1948)، آزمون عملکرد مداوم رازولد(1956) و آزمون استروپ (1935) بودند. گروه آزمایش در هشت جلسه تحت درمان موسیقیدرمانی قرار گرفتند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که در گروه موسیقیدرمانی به طور معناداری، انعطافپذیری شناختی نسبت به گروه کنترل افزایش یافتهاست (p<0.001). در آزمون عملکرد پیوسته، اثربخشی معناداری بر بهبود توجه پایدار در گروه مورد آزمایش مشاهده شد(p<0.001)، زیرا تعداد خطاها در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است. در آزمون استروپ، اثربخشی معناداری بر بهبود بازداری در گروه مورد آزمایش مشاهده شد(p<0.001). بنابراین میتوان نتیجه گرفت، موسیقیدرمانی بر بهبود کارکردهای اجرایی (انعطاف پذیری شناختی، توجه پایدار و بازداری) دانشآموزان دختر پرخاشگر نقشی مؤثر دارد. بنابراین پیشنهاد میشود که متخصصان این حوزه از این شیوۀ درمان برای کمک به دانشآموزان پرخاشگر در محیطهای آموزشی و درمانی بهره بگیرند. نتایج این پژوهش میتواند تلویحات آموزشی بسیاری داشته باشد.
The Effectiveness of Music Therapy on the Executive Functions of Aggressive Female Elementary School Students
English Abstract: The aim of this study was to examine the effectiveness of music therapy on the executive functions of aggressive female students. This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group design. Random cluster sampling method was utilized and 30 aggressive students were selected from among female elementary school students in District 4 of Karaj in 2020-2021 school year. The drawn sample was randomly assigned to the experimental and control groups. The research instruments included the Aggression of Elementary School Children Questionnaire (Shahim, 2006), The Wisconsin Card Sorting Test (Grant & Berg, 1948), the Continuous Performance Test (Rosvold et al., 1956), and the Stroop test (1935). The experimental group underwent music therapy in 8 sessions. Data were analyzed via multivariate analysis of covariance. Results showed that in the experimental group, cognitive flexibility increased significantly compared to the control group (p<0.001). On the continuous performance test, a significant effect was observed on improved sustained attention in the experimental group (p<0.001) because the number of errors in the experimental group decreased compared to the control group. On the Stroop test, a significant effect was observed on improving inhibition in the experimental group (p<0.001). Thus, it can be concluded that music therapy significantly improves the aggressive female students’ executive functions (cognitive flexibility, sustained attention, and inhibition). Therefore, it is suggested that music therapists utilize this treatment to help aggressive students in educational and therapeutic settings. The findings of this research can have many educational implications.
Keywords: aggression , executive functions , music therapy .