چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی رابطه هوش اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر با نگرش به رابطه با جنس مخالف در قبل از ازدواج است. نوع پژوهش، پیمایشی است. در این پژوهش 384 دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی 19-15 ساله شهر مشهد به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند و به مقیاس هوش اخلاقی لنیک و کیل(2005)و نگرش و گرایش به ارتباط قبل از ازدواج با جنس مخالف(شفیع آبادی و شریفی) پاسخ داده اند. سپس داده های گردآوری شده، با آزمون های آماری پیرسون و آزمون Tمستقل مورد بررسی قرار گرفته اند. میانگین نمره هوش اخلاقی و نگرش به رابطه با جنس مخالف افراد نمونه به ترتیب 5 /3 و 5/2 بوده است. 46 درصد افراد نمونه دارای رابطه و 54 درصد بدون رابطه بوده اند که پسرها با 58 درصد نسبت به دخترها با 34 درصد دارای رابطه بیشتری باجنس مخالف هستند. نتایج پژوهش نشان میدهد که میزان هوش اخلاقی دانش آموزان با نگرش به ارتباط با جنس مخالف در قبل از ازدواج رابطه ای معنادار و معکوس داشته است. به عبارت دیگر هرچه میزان هوش اخلاقی دانش آموزان بیشتر باشد میزان نگرش به ارتباط با جنس مخالف کمتر است. همچنین میانگین نگرش به رابطه با جنس مخالف دانش آموزان دختر و پسر با هم متفاوت است به طوریکه میانگین نگرش دانش آموزان پسر به داشتن رابطه با جنس مخالف بیشتر از دختران است. اما هوش اخلاقی و جنسیت رابطه ای معنادار با هم ندارند و دختران و پسران از هوش اخلاقی مشابه برخوردارند.
The Relationship between Moral Intelligence of High School Girls and Boys and their Attitude toward Pre-Marital Relationships
English Abstract: The present study aimed to investigate the relationship between moral intelligence of high school girls and boys and their attitude toward pre-marital relationships. In this survey, 384 Mashhadi high school girls and boys, aged between 15 and 19, were randomly selected. The instrumentation comprised Moral Intelligence Scale (Lennick & Kiel, 2005) as well as the Scale of Attitude toward Pre-Marital Relationships (Shafiabadi & Sharifi). The collected data were analyzed via independent t-test and the Pearson correlation coefficient. The mean of moral intelligence scores and that of the attitude toward pre-marital relationships were 3.5 and 2.5, respectively. Moreover, 46% of participants had pre-marital relationships while 54% did not have such relations. More specifically, 58% of the boys and 34% of the girls had pre-marital relationships. The results showed that there was a significant negative relationship between the students’ moral intelligence and their attitude toward having pre-marital relationships. In other words, the higher the students’ moral intelligence, the lower their tendency to having pre-marital relationships. In addition, the students’ mean attitudes scores were different among male and female ones and the boys obtained higher mean. Nevertheless, there was no statistically significant relationship between moral intelligence and gender, and the boys and girls had a similar moral intelligence.
Keywords: high school students , moral intelligence , attitude , pre-marital relationships .