چکیده فارسی: هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط میان انگیزههای والدین برای مشارکت و عملکرد تحصیلی و نیز واکاوی نقش میانجیگری مشارکت مدرسه- محور والدین در این رابطه است. همچنین، این مطالعه میزان مشارکت والدین در امور تحصیلی فرزندان را مورد کنکاش قرار داده است. روش پژوهش همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. شرکتکنندگان 384 دانشآموز (200 پسر و 184 دختر) پایه ششم ابتدایی استان لرستان با دامنۀ سنی 11 تا 13 سال و والدین آنها (69 مرد و 315 زن) بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای در سال تحصیلی 99-1398 انتخاب شدند. نتایج نشان داد که انگیزههای والدین برای مشارکت رابطهای مستقیم و معنادار با مشارکت مدرسه- محور والدین و عملکرد تحصیلی دارند. از این گذشته، مشارکت مدرسه- محور والدین بهطور مثبت و معنادار عملکرد تحصیلی را پیشبینی کرد. افزون بر این، تحلیل ساختاری بیانگر آن بود که مشارکت مدرسه- محور والدین بهطور معنادار روابط میان انگیزههای والدین را برای مشارکت و عملکرد تحصیلی میانجیگری میکند. در نهایت، نتایج نشان داد که والدین پایینتر از حد متوسط در رویدادهای مدرسه فرزندان خود مشارکت داشتهاند. این یافتهها اهمیت مشارکت مدرسه -محور والدین را در سالهای دبستان نشان میدهند و نقشی مؤثر در فراهم کردن شواهد و پیشینه تجربی بر اساس انگیزههای والدین برای مشارکت، به منظور توسعه مداخلات و مدلهای آموزشی مربوط به بهبود عملکرد تحصیلی کودکان دارند.
The Effects of Parents’ Motivations for Involvement on Children's Academic Performance through the Mediating Role of School-Based Parental Involvement
English Abstract: The purpose of this study was to investigate the relationship between parents’ motivations for involvement and children’s academic performance and to examine the mediating role of school-based parental involvement in this relationship. This study also explored the extent of school-based parental involvement. The research method was correlational and of structural equation modeling type. The participants were 384 sixth graders (200 boys and 184 girls) in Lorestan Province aged 11-13 years and their parents (69 male and 315 female ones) who were selected by multistage cluster sampling method in 2019-2020 school year. The results demonstrated that parents' motivation for involvement had a direct, significant relationship with school-based parental involvement and children’s academic performance. Furthermore, the structural analysis indicated that school-based parental involvement significantly mediated the relationship between parents' motivation for involvement and academic performance. Finally, the results showed that parents participated moderately in their children's school events. These findings show the importance of school-based parental involvement in primary schools and play a prominent role in providing evidence and empirical background based on parents' motivation for involvement in developing interventions and educational models to improve children's academic performance.
Keywords: children , academic performance , elementary school , parents’ motivations for involvement , school-based parental involvement .