نویسندگان:
مجتبی حقانی زمیدانی1 ، سیده لیلا حق پرست2 ، معصومه اسمعیلی3 ، علی عظیمی4 .1دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، تهران. ایران.
2علامه طباطبایی دانشکده روانشناسی علوم تربیتی تهران ایران
3دانشیار گروه مشاورۀ دانشگاه علامه طباطبائی
4دانشگاه علامه طباطبایی ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، تهران. ایران
چکیده فارسی:
چکیده
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نوع اثراتی است که نوجوانان دختر از افراد شاخص در تکوین هویتشان میپذیرند. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری بود. جمعیت مورد مطالعه، 11 نفر از دختران نوجوان 12 تا 14 ساله شهرستان تالش استان گیلان در سهماهه تابستان 1401 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تا سر حد اشباع اطلاعات، انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. پس از ضبط هر مصاحبه، محتوای استخراجشده بهصورت واژه به واژه بر روی کاغذ پیادهسازی شد. کدگذاری دادهها، همزمان با جمعآوری دادهها ادامه یافت. تحلیل دادهها با استفاده از روش ون مانن (2016) در 6 مرحله انجام شد. مجموعاً از تعداد 11 مصاحبه، 221 کد اولیه، 57 مفهوم اولیه، 13 مضمون فرعی و 2 مضمون اصلی به دست آمد. مضامین اصلی شامل «پیامدهای مثبت اثرپذیری» با مضامین فرعی «تقویت گشودگی؛ تقویت جراتورزی و سرسختی؛ تقویت علاقه اجتماعی؛ توجه به جسم و سلامتی؛ تقویت امیدواری و نشاط؛ تقویت مهارتهای ارتباطی و هیجانی؛ و تقویت باورهای ایرانی–اسلامی» و «پیامدهای منفی اثرپذیری» شامل «تضعیف و سرگردانی هویت؛ مُدگرایی؛ اختلاف نظر با خانواده؛ توجه افراطی به ظاهر و تصویر بدنی؛ افراط در خیالپردازی؛ و اعتیاد به فضای مجازی و افت تحصیلی» بود. نتایج نشان داد که با توجه به افزایش رو به رشد فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، فرهنگ گرایش به افراد شاخص یکی از منابع هویتبخش نوجوانان محسوب میشود.
کلیدواژهها: هویتیابی؛ دختران نوجوان؛ افراد شاخص؛ الگو گیری؛ پدیدارشناسی.
Identity formation and modeling of celebrities in adolescent girls: a phenomenological study
English Abstract: Abstract The purpose of the present study is to investigate the type of effects that adolescent girls receive from celebrities in the development of their identity. The research method was a qualitative type of interpretive phenomenology. The study population was 11 adolescent girls aged 12 to 14 years old in Talesh city of Gilan province in the summer of 2011, who were selected and participated in the study using the purposeful sampling method and to the point of information saturation. A semi-structured interview was used to collect data. After recording each interview, the extracted content was implemented word by word on paper. Data coding continued simultaneously with data collection. Data analysis was done using Van Manen's method (2016) in 6 steps. A total of 221 primary codes, 57 primary concepts, 13 sub-themes and 2 main themes were obtained from 11 interviews. The main themes include "positive consequences of affectability" with sub-themes "strengthening openness; strengthening courage and tenacity; enhance social interest; attention to the body and health; strengthening hope and vitality; strengthening communication and emotional skills; and strengthening Iranian-Islamic beliefs" and "negative consequences of affectability" including "weakening and wandering of identity; fashionism; Disagreement with family; Extreme attention to appearance and body image; excessive fantasy; and addiction to virtual space and academic failure. The results showed that due to the increasing growth of virtual space and social networks, the culture of orientation towards celebrities is considered one of the sources of identity of teenagers. .Keywords: identification; Adolescent girl; celebrities; modeling; Phenomenology.