نویسندگان:
اصغر محمدی1 ، سیدعلی هاشمیان فر2 ، مسیب خالدی سردشتی3 .1استادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران.
2دانشیارگروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
3دانشجوی مقطع دکترا رشته جامعهشناسی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، ایران
چکیده فارسی:
عنوان: بررسی تأثیر آموزشها و مشاورههای قبل از ازدواج بر سازگاری زوجین در سه سال اول زندگی مشترک در بین جوانان ازدواج کرده شهرهای اصفهان و شهرکرد.
مقدمه: آموزشها و مشاورههای قبل از ازدواج شامل کلاسهای آموزشی 6 تا 8 ساعته است که در مراکز بهداشتی با هدف آموزش مهارتهای مورد نیاز زندگی مشترک برگزار میگردد و زوجین قبل از ازدواج رسمی ملزم به گذراندن این دورهها هستند. هدف تحقیق بررسی تأثیر آموزشها و مشاورههای قبل از ازدواج بر سازگاری زوجین بود.
روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری، کلیه جوانان شهرهای اصفهان و شهرکرد است که طی سالهای (1398-1396) ازدواج کردهاند. حجم نمونه با فرمول کوکران تعیین شده است و ۳۸۷ نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. جمعآوری دادهها با پرسشنامة محققساخته آموزش و مشاوره قبل از ازدواج و پرسشنامه متعادل شده سازگاری زوجین گراهام بی. اسپانیر (DAS) انجام شد. دادهها نیز با تکنیکهای کمّی (آزمون رگرسیون) و با برنامه Spss و Amos تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد متغیر «آموزشها و مشاورههای قبل از ازدواج» بر متغیر «سازگاری زوجین» و ابعاد آن اثر مستقیم، مثبت و معناداری دارد (۰۵/۰p<)؛ آموزشها و مشاورههای قبل از ازدواج به میزان (39/0) بر سازگاری زوجین، به میزان (30/0) بر رضایتمندی از زندگی زناشویی، به میزان (26/0) بر پیوستگی زوجین، به میزان (23/0) بر همرأیی و توافق دونفری و به میزان (15/0) بر ابراز عواطف مؤثر است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق «آموزشها و مشاورههای قبل از ازدواج» بر «سازگاری زوجین» تأثیر دارد و باعث افزایش سازگاری زوجین و به تبع باعث افزایش امنیت خانوادهها و امنیت جامعه میگردد. بنابراین توجه بیشتر به آموزشها و مشاورههای قبل از ازدواج و افزایش مدت زمان این دورهها حائز اهمیت است.
Study of the influence of premarital education and consultation on the couples compatibility in the first three years of their marital life among married young people of Isfahan and Shahrekord cities.
English Abstract: Introduction: Premarital counseling and education include (6–8) hours training courses that is being held at Sanitary Centers with the aim of teaching marital-life skills. All couples are required to take this training courses before formal marriage. The purpose of this study was to examine the effect of premarital counseling and education on the couples compatibility. Methods: The method is descriptive and correlational. The statistical population of the study included all the young people of Isfahan and Shahrekord cities who got married in (1396-1398). The sample size determined by Cochran's formula and is equal to 387. The samples were chosen by availability sampling method. Data gathered through questionnaire of Graham B. Spanier’s Dyadic Adjustment Scale and a researcher-making questionnaire of Premarital education and consultation. Data were analyzed through quantitative techniques (Regression test) and Spss & Amos software. Results: The findings indicated that the "premarital education and consultation" has a direct, positive and significant effect on "couples compatibility" and its dimensions. This effect is about (30%) on satisfaction of marital life, (26%) on marital cohesion of the couples, (23%) on their agreement and unanimity and (15%) on feelings and sentiment. Conclusion: As shown by the results of the research, "premarital education and counseling" has an effect on the "couples compatibility". In other words, these courses increase the compatibility of the couples and subsequently increase the security of families and society. Therefore, it is vital to pay more attention to premarital education and counseling and increase the duration of these courses.