نویسندگان:
مریم السادات میرحسینی1 ، فریبرز درتاج2 ، مجید برزگر3 ، عماد یوسفی4 .1Islamic Azad University
2Allameh Tabataba'i University
3Islamic Azad University
4Islamic Azad University
چکیده فارسی: زمینه و هدف: اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات در دوران کودکی است. درمان موثر معمولاً نیازمند پیروی مستمر از برنامه تجویز شده است. این مطالعه تأثیر بازی های جدی (FB) را بر توجه، برنامه ریزی / سازماندهی و تعاملات اجتماعی در کودکان مبتلا به ADHD بررسی کرد. روش پژوهش: با استفاده از طرح شبه آزمایشی، 30 کودک مبتلا به ADHD (18 پسر و 12 دختر، سن 9-11 سال) از مراکز مشاوره تحصیلی در شیراز در سال تحصیلی 1402-1401 انتخاب شدند. پس از همتراز کردن، آنها به صورت تصادفی به گروه آزمایشی یا کنترل اختصاص یافتند. هر دو گروه دارو دریافت کردند، اما فقط گروه آزمایشی برای 12 جلسه در طول شش هفته آموزش دید. داده ها با استفاده از سه پرسشنامه: کانرز، علائم کوتاه کودکان و مهارت های اجتماعی ماتسون که به ترتیب توجه، برنامه ریزی / سازماندهی و تعاملات اجتماعی را ارزیابی کردند، جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ANCOVA) در SPSS-22 انجام شد. مقایسه گروه ها با استفاده از آزمون های تعقیبی لوین و بونفرونی انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بازی جدی FB تأثیر معنی داری بر برنامه ریزی / سازماندهی و تعاملات اجتماعی دارد. با این حال، تفاوت معنی داری در نمرات توجه بین گروه آزمایشی و کنترل وجود نداشت. نتیجهگیری: استفاده از فناوری های جدید، مانند بازی جدی، رویکردی امیدبخش برای توانبخشی افراد مبتلا به ADHD ارائه می دهد. مداخلات سلامت الکترونیک می تواند گزینه درمانی هزینه کم و قابل دسترسی برای کودکان مبتلا به این اختلال فراهم کند
Effectiveness of Serious Games on Attention, Planning/Organization and Social Interactions of Children with ADHD
English Abstract: Background and Aim: Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most prevalent disorders in childhood. Effective treatment typically necessitates consistent adherence to the prescribed regimen. This study investigates the impact of serious games (FB) on attention, planning/organization, and social interactions in children with ADHD. Methods: Utilizing a quasi-experimental design, 30 children with ADHD (18 boys and 12 girls, aged 9-11) were selected from educational counseling centers in Shiraz during the 2021-2022 academic year. Following matching, they were randomly assigned to either the experimental or control group. Both groups received medication, but only the experimental group underwent training for 12 sessions over six weeks. Data were collected using three questionnaires: Connors, Brief Children's Symptoms, and Matson's Social Skills, which evaluated attention, planning/organization, and social interactions, respectively. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistics (ANCOVA) in SPSS-22. Group comparisons were conducted using Levene and Bonferroni post-hoc tests. Results: The results indicated that the serious FB game had a significant effect on planning/organization and social interactions. However, there was no significant difference in attention scores between the experimental and control groups. Conclusion: The application of new technologies, such as serious gaming, offers a promising approach for rehabilitating individuals with ADHD. E-health interventions could potentially provide a cost-effective and accessible treatment option for children with this disorder
Keywords: hope , Storytelling based on positive self-talk , body image , children with cancer .