نویسندگان:
مریم نیکراه1 ، پروانه شمسی پور2 ، رزا رهاوی3 ، ماندانا سنگاری4 .1azahra university
2azahra university
3azahra university
4chalous university
چکیده فارسی: زمینه و هدف: ویژگی های مهارت های حرکتی پایه با نمو، بالیدگی و رشد کودک در ارتباط است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بالیدگی جسمانی و سن نسبی بر انعطافپذیری شناختی کودکان ورزشکار بود. روش پژوهش: پژوهش از نوع همبستگی و علی مقایسه ای است. براساس گزارش اداره تربیت بدنی شهر قزوین تعداد ورزشکاران کودک 11 و 12 سال 621 نفر بود. به روش تمام شمار، شرکتکنندگان پژوهش 400 کودک (102 شناگر، 98ژیمناست، 53 والیبالیست و 147 کودک با حرکات رزمی نمایشی) بودند. 221 کودک به دلیل مخدوش بودن پرسشنامه ها از مطالعه خارج شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای جمعیت شناختی، انعطافپذیری شناختی (آسترانگ و همکاران، 2017)، قدسنج و ترازوی دیجیتال بود. وضعیت بالیدگی جسمانی کودکان بهصورت غیرمستقیم، غیرتهاجمی با استفاده از برآورد درصد قامت بزرگسالی (متد خمیس و روشه،1994) ارزیابی شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس دو طرفه (آزمودن همزمان آثار اصلی و تعاملی جنسیت وگروه های سنی بر تمامی متغیرهای تحقیق)،از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی هم خوانی دومتغیری بین ارزیابی بالیدگی زیستی با درصد قامت بزرگسالی کسب شده در سن معین و نمرات Z حاصل از برآورد درصد قامت بزرگسالی و امتیازات افراد استفاده شد. یافتهها: تاثیر سن نسبی و بالیدگی جسمانی برمتغیر انعطاف پذیری شناختی و مولفه های آن (امور عادی، علایق ویژه، زایندگی) معنادار بود. کودکان متولد در فصل های اول سال (Q1 وQ2) و همچنین کودکان زودرس در انعطاف پذیری شناختی و مولفه های امور عادی، علایق ویژه و زایندگی بهتر از کودکان متولد شده در فصل های انتهای سال (Q4) و کودکان با بالیدگی دیررس بودند. نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد میشود مقایسه کودکان در کوارتر های تولد و سطوح بالیدگی متفاوت با یکدیگر معیار مناسبی جهت مقایسه انعطاف پذیری شناختی نباشد زیرا کودکان زودرس و متولد شده در کوارترهای ابتدایی تولد نسب به کودکان دیررس و متولد در کوارترهای آخر سال از نظر انعطاف پذیری شناختی بهتر هستند.
The effect of physical maturity and relative age on cognitive flexibility of athlete children
English Abstract: Background and Aim: The purpose of this study was to investigate the effect of maturation and relative age on cognitive flexibility athlete children. Methods: The study participants were 400 girls aged 11 and 12 (102 swimmers, 98 gymnasts, 53 volleyball player, 147 Martial athletes) who were studying in different schools of Qazvin city and participated in study after completing the consent form. The tools were demographic questionnaires, cognitive flexibility questionnaires, tape meter and weighing scales. Anthropometric measurements (height and weight) were measured by parents at home and their stature was assessed indirectly, non-invasively using the estimation of the percentage of adult stature (Khamis and Roche method). Results: The results of analysis of variance showed that the average cognitive flexibility and its components are better in 12- and 11-year-old children born in the spring than in children born in other quarters. And the average cognitive flexibility and its components in 12-year-olds in all seasons is better than 11-year-olds. Cognitive flexibility and its components are better in 12- and 11-year-olds with premature maturation than in children with late and normal maturation. Also, the average cognitive flexibility and its components in 12-year-old children at all levels of maturity are better than 11-year-old children at early, normal and late maturity levels. Conclusion: According to the research results, physical maturity (estimating the percentage of adult stature), body size (height, weight, BMI) and relative age (difference in participation rate between older and younger athletes grouped in an age group) Affects cognitive function in children and adolescents
Keywords: cognitive flexibility , maturity , relative age , athlete children .