نویسندگان:
خدیجه میرزازاده1 ، منصوره شهریاری احمدی2 ، غزل اسکندرنژاد3 .1Islamic Azad University, Central Tehran Branch,
2Islamic Azad University, Central Tehran Branch,
3Assistant professor, Faculty of Cinema and Theatre, Iran University of Art
چکیده فارسی: زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان اثربخشی دو روش قصهگویی از طریق تصویرسازی و پانتومیم بر اختلالات عاطفی رفتاری دانشآموزان دارای مشکلات شنوایی شکل گرفت. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر ناشنوا 17-14ساله منطقه 20 شهر تهران که در سال 1401-1400، مشغول به تحصیل بودند به شیوه هدفمند و در دسترس نمونهای به حجم 24 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه (8 نفر در گروه تحت آموزش قصهگویی از طریق تصویرسازی ، 8 نفر در گروه تحت آموزش قصهگویی با پانتومیم و 8 نفر در گروه کنترل ) جایگزین شدند. جهت جمعآوری پژوهش از فهرست عاطفی رفتاری کودک آخنباخ (1999) استفاده شد. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS22 و با آزمون آماری تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل دادهها نشان دادند قصهگویی از طریق پانتومیم بر کاهش رفتارهای قانون شکنی و قصهگویی از طریق تصویرسازی و پانتومیم به یک میزان بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه موثر است. نتیجهگیری: : با توجه به نتایج پژوهش، اجرای روش قصهگویی از طریق تصویرسازی و پانتومیم برای کاهش رفتارهای قانون شکنی و پرخاشگرانه در دانشآموزان با مشکلات شنوایی توصیه میشود.
The Effectiveness of Two Storytelling Methods through Imagery and Pantomime on Emotional and Behavioral Disorders of Hearing-Impaired Students
English Abstract: Background and Aim: The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of two storytelling methods through visualization and pantomime on the emotional and behavioral disorders of students with hearing problems. Methods: The statistical population of the present study includes all deaf female students aged 14-17 years old in the 20th district of Tehran who were studying in 2001-1401 in a purposeful and available sample size of 24 people and randomly divided into three groups. (8 people in the group under storytelling training through visualization, 8 people in the group under storytelling training with pantomime and 8 people in the control group) were replaced. In order to collect the research, Achenbach's emotional-behavioral child inventory (1999) was used. The obtained results were analyzed using SPSS22 software and multivariate analysis of covariance statistical test. Results: Data analysis showed that storytelling through pantomime is effective in reducing law-breaking behaviors and storytelling through visualization and pantomime is equally effective in reducing aggressive behaviors. Conclusion: According to the results of the research, it is recommended to implement the storytelling method through illustration and pantomime to reduce law-breaking and aggressive behaviors in students with hearing problems
Keywords: hearing problems , storytelling through imagery , storytelling through pantomime , emotional behavioral disorders .