نویسندگان:
مجید ابراهیم پور1 ، مرتضی مهدی زاده2 ، مجید پاکدامن3 ، علی سعیدی4 .1Qaenat Branch, Islamic Azad University
2Ph.D. student in educational psychology, Qaenat department, Islamic
3educational psychology, Qaenat department, Islamic
4Department of Psychology and Counseling, Farhangian University. Tehran Iran
چکیده فارسی: زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی بسته آموزش خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق برانگیزش پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش پژوهش: روش این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت دادهها نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل شهر گناباد در سال تحصیلی 1400-1399 بود. با توجه به هدف پژوهش، نمونهای به حجم 30 نفر از دانش آموزان با استفاده از نمونهگیری در دسترس و با توجه به ملاکهای ورود و خروج انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه بهصورت تصادفی قرار گرفتند. شرکتکنندگان در مراحل پیشآزمون به مقیاسهای انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت (1990) پاسخ دادند. سپس در طول فرایند مداخله گروه آزمایش، آموزش خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق در طی 9 جلسه 90 دقیقهای دریافت و گروه گواه آموزش معمول روزانه را دریافت کردند. پس از پایان مداخله، هر دو گروه بار دیگر مجدد مقیاسهای انگیزش پیشرفت تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را تکمیل کردند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس تک متغیری و بهوسیله نرمافزار spss.26 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بسته آموزشی خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق نسبت به گروه گواه برانگیزش پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی بهطور معناداری اثربخش بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت که بسته آموزشی خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاقمی منجر به بهبود انگیزش پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان میشود
The effectiveness of self-regulation training based on creative representation on self-regulation and motivation of academic progress of primary school students
English Abstract: Background and Aim: The present research was conducted with the aim of the effectiveness of the self-regulation training package based on creative presentation to motivate the academic progress and academic self-regulation of primary school students. Methods: The method of this research was applied in terms of purpose and in terms of the nature of the data, it was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research included all the students of the second year of elementary school studying in Gonabad city in the academic year of 2019-2019. According to the purpose of the research, a sample of 30 students was selected using available sampling and according to the entry and exit criteria, and they were randomly assigned to two experimental and control groups. In the pre-test stages, the participants responded to Hermans' (1970) academic achievement motivation scales and Pintrich and DeGroot's (1990) self-regulated learning strategies. Then, during the intervention process, the experimental group received self-regulation training based on creative play during nine 90-minute sessions, and the control group received regular daily training. After the end of the intervention, both groups once again completed the scales of academic achievement motivation and self-regulated learning strategies. Data analysis was done using the univariate covariance test and spss.26 software. Results: The results showed that the self-regulation training package based on creative performance was significantly effective in motivating the academic progress and academic self-regulation of primary school students. Conclusion: Based on the findings of the present research, it can be said that the self-regulation training package based on creative presentation leads to the improvement of the motivation of academic progress and academic self-regulation of students
Keywords: self-regulation training package based on creative representation , Academic achievement motivation .