نویسندگان:
مجید ابراهیم پور1 ، مرتضی مهدی زاده2 ، مجید پاکدامن3 ، علی سعیدی4 .1Qaenat Branch, Islamic Azad University
2Ph.D. student in educational psychology, Qaenat department, Islamic
3educational psychology, Qaenat department, Islamic
4Department of Psychology and Counseling, Farhangian University. Tehran Iran
چکیده فارسی: پژوهش حاضر باهدف تدوین و اعتبار یابی بسته آموزشی خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق و تعیین اثربخشی آن برانگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش: روش ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﺮﺣﻠﮥ ﺗﺪویﻦ و اعتبار یابی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، روش توصیفی - ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﻮد. برای اعتبار یابی برنامه از روش روایی محتوایی بـه شـیوۀ متخصصان 10 نفری و از دو ضریب نسبی روایی محتوا، شاخص روایی محتوا استفاده شد. روش پژوهش حاضر در بخش کمی ازنظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت دادهها شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم دوره ابتدایی شهر گناباد در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بود. با توجه به هدف پژوهش، نمونهای به حجم 30 نفر از دانش آموزان با استفاده از نمونهگیری در دسترس و با توجه به ملاکهای ورود و خروج انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه بهصورت تصادفی قرار گرفتند. شرکتکنندگان در مراحل پیشآزمون، مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) را تکمیل کردند؛ و سپس در طول فرایند مداخله گروه آزمایش، بسته آموزشی در طی 9 جلسه 90 دقیقهای دریافت و گروه گواه آموزش معمول روزانه را دریافت کردند. پس از پایان مداخله، هر دو گروه بار دیگر در مراحل پسآزمون به مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل گوواریانس تک متغیری و بهوسیله نرمافزار spss.26 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که حداقل و حداکثر میزان شاخص ضریب نسبی روایی محتوا ( CVI) برای هر ماده یا جزء برنامه به ترتیب (8/0 و 1) و حداقل و حداکثر شاخص روایی محتوا (CVR) برای هر ماده یا جزء برنامه به ترتیب (7/0 و 1) به دست آمد. بسته آموزشی خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق نسبت به گروه گواه برانگیزش تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی اثربخشی معناداری داشت. نتیجهگیری: به نظر میرسد بسته آموزشی خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق دانش آموزان ابتدایی از رواﻳﻰ ﻣﺤﺘﻮاﻳﻰ ﻣﻨﺎﺳﺒﻰ برخوردار اﺳﺖ و رواﻳﻰ ﻻزم را ﺑﺮای ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻰ، ﺑﺎﻟﻴﻨﻰ و ﭘﮋوﻫﺸﻰ دارد و میتواند نقش قابلتوجهی در کاهش مشکلات تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.
Developing and validating the self-regulation training package for creative display and determining its effectiveness in motivating the academic progress of elementary school students.
English Abstract: Background and Aim: The present study was conducted with the aim of developing and validating a self-regulation educational package based on creative presentation and determining its effectiveness in motivating the academic progress of elementary school students. Methods: The research method in the program compilation and validation phase was a descriptive-analytical method. To validate the program, content validity method was used by 10 experts and two relative content validity coefficients (CVR) and content validity index (CVI) were used. The method of the present research was quantitative in terms of practical purpose and in terms of the nature of the data, it was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research included all students of the second year of elementary school in Gonabad city in the academic year of 2019-1400. According to the purpose of the research, a sample of 30 students was selected using available sampling and according to the entry and exit criteria, and they were randomly assigned to two experimental and control groups. In the pre-test stages, the participants completed the Hermans (1970) academic achievement motivation scale; And then, during the intervention process, the experimental group received the training package during nine 90-minute sessions, and the control group received regular daily training. After the end of the intervention, both groups responded to the academic achievement motivation scale once again in the post-test stages. Data analysis was done using univariate covariance analysis and spss.26 software. Results: The results showed that the minimum and maximum content validity index (CVI) for each material or program component were (0.8 and 1), respectively, and the minimum and maximum content validity index (CVR) for each material or program component, respectively ( 0.7 and 1) were obtained. The self-regulation training package based on creative performance had a significant effect on the academic motivation of primary school students compared to the test group. Conclusion: It seems that the self-regulating educational package based on creative presentation of primary school students has appropriate content validity and has the necessary validity for educational, clinical and research applications and can play a significant role in reducing students' academic problems.
Keywords: elementary school students , self-regulation , Academic achievement motivation , Creative drama .