نویسندگان:
پروانه شمسی پور دهکردی1 ، مرضیه انتظاری2 ، مهتاب حیدری3 ، پروین کمانی4 .1Associate Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
2PhD Student, Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
3PhD Student, Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
4Master of Science, Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده فارسی: زمینه و هدف: محدودیتهای ایجاد شده در محیط بازی عملکرد و خلاقیت حرکتی کودکان را تحت تاثیر قرارداه است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر نگرش مثبت و منفی به بازی در فضای طبیعت بر خلاقیت حرکتی کودکان ۸تا۱۰سال بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی – مقایسه ای و جامعه آماری 124 شرکت کننده دختر و پسر با دامنه سنی 8 تا 10 سال در سال تحصیلی 1400-1399 از شهرستان الیگودرز به روش نمونه گیری داوطلبانه و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه در پژوهش شرکت کردند. کودکان بر اساس پرسشنامهی نگرش مثبت و منفی والدین و کودکان نسبت به بازی در فضای باز به دو گروه (۷۱ نفره با نگرش مثبت نسبت به بازی در فضای باز و ۵۳ نفره با نگرش منفی نسبت به بازی در فضای باز) تقسیم شدند. سپس به اندازهگیری آزمون خلاقیت حرکتی پرداخته شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه نگرش مثبت و منفی(ATOP) و آزمون خلاقیت حرکتی برچ میباشند. یافتهها: برای آزمون فرضیهها نیز از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۱محاسبه و نرمافزار AMOS نسخه 22 با سطح معنا داری ۰۵/۰ تحلیل شد. بر اساس یافتههای تحقیق بین نگرش والدین نسبت به بازی در فضای طبیعت در مولفه های روانی(001/0=p)، ابتکار(001/0=p)، انعطاف پذیری(001/0=p) و خلاقیت حرکتی(001/0=p) تفاوت وجود داشت. والدینی که نگرش مثبتی نسبت به بازی در فضای طبیعت داشتند دارای کودکانی میباشند که در هر سه مولفه ی(روانی، ابتکار و انعطافپذیری) خلاقیت حرکتی، نمرهی بالایی دارند. نتیجهگیری: بازی در فضای طبیعت باعث افزایش خلاقیت حرکتی کودکان میشود، لذا پیشنهاد میشود که معلمان تربیتبدنی از این رویکرد در مدارس استفاده کنند
The effect of children's attitude towards playing in green space on motor creativity in Corona
English Abstract: Background and Aim: The limitations created in the play environment have affected the movement performance and creativity of children. The purpose of this research was to investigate the effect of positive and negative attitude towards playing in nature on the motor creativity of 8-10-year-old children. Methods: The current research method is descriptive and causal-comparative and the statistical population is 124 male and female participants with an age range of 8 to 10 years in the academic year of 2019-2019 from Aligoderz city by voluntary sampling method and based on criteria. Entry into the study participated in the research. Children were divided into two groups (71 people with a positive attitude towards outdoor games and 53 people with a negative attitude towards outdoor games) based on the questionnaire of positive and negative attitudes of parents and children towards outdoor games. Then the motor creativity test was measured. The tools used in this research are Positive and Negative Attitude Questionnaire (ATOP) and Berch Motor Creativity Test. Results: Multivariate analysis of variance was used to test the hypotheses and the data were analyzed using SPSS version 21 software and AMOS software version 22 with a significance level of 0.05. Based on the findings of the research, there was a difference between parents' attitude towards playing in nature in the components of movement creativity. Parents who had a positive attitude towards playing in nature have children who have a high score in all three components (psychology, initiative and flexibility) of movement creativity. Conclusion: Playing in nature increases children's movement creativity, so it is suggested that physical education teachers use this approach in schools
Keywords: Corona , Play , green space , positive attitude , negative attitude , motor creativity .