چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سبک دلبستگی مادران با سازگاری اجتماعی و تحصیلی فرزندان نوجوان دانشآموز انجام شده است. پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری همه نوجوانان دانشآموز دختر و پسر با دامنه سنی 18-14 سال شهر تبریز و همچنین مادران آنها در سال 1400 بود که از میان آنها 366 نفر(245دختر و 121پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سبک دلبستگی بشارت(1384) و سازگاری اجتماعی/ تحصیلی سینها و سینگ (1998) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان و نرمافزارSPSS20 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که: 1) بین سبک دلبستگی مادران و سازگاری تحصیلی فرزندان رابطه وجود دارد ( 0/01≥p)؛ 2) بین سبک دلبستگی ایمن مادران و سازگاری اجتماعی فرزندان رابطه معنادار وجود دارد (0/05≥p)؛ 3) بین سبک دلبستگی ناایمن/ اجتنابی مادران و سازگاری اجتماعی فرزندان رابطه معنادار وجود دارد ( 0/05≥p)؛ 4) بین سبک دلبستگی ناایمن/اجتنابی مادران و سازگاریتحصیلی فرزندان رابطه معنادار وجود دارد ( 0/01≥p) و 5) بین سبک دلبستگی ناایمن/دوسوگرای مادران و سازگاری تحصیلی فرزندان رابطه معنادار وجود دارد(0/01≥p). از مطالب فوق میتوان استنتاج کرد مادرانی که سبک دلبستگی ایمن دارند، فرزندانشان شناخت اجتماعی بالاتر و توانایی بیشتر در حوزه سازگاری اجتماعی و مادرانی که سبک دلبستگی ناایمن دارند، فرزندانشان توانایی کمتر در دو حوزه سازگاری اجتماعی و تحصیلی دارند. بنابراین نوع طبقه دلبستگی مادران میتواند بر سبک دلبستگی فرزندان و همچنین بر وضعیت رفتاری، هیجانی و اجتماعی فرد در سالهای بعد نقشی مؤثر و بسزا داشته باشد.
The Relationship between Mothers' Attachment Style and their Teenagers’ Social and Academic Adjustment
English Abstract: The present research sought to investigate the relationship between mothers' attachment style and their teenagers’ social and academic adjustment. This study had a correlational-descriptive design. The statistical population of the study was comprised of all adolescent girls and boys aged 14 to 18 years in Tabriz and their mothers in 2021. Convenience sampling method was used and 366 students (245 girls & 121 boys) were selected. The research instruments included Adult Attachment Inventory (AAI, Besharat, 2005) and Adjustment Inventory for School Students (AISS, Sinha and Singh, 1998). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and simultaneous multiple regression. Results demonstrated that: 1) There was a significant relationship between mothers' secure attachment style and adolescents’ social adjustment (p≤0.05). 2) There was a significant relationship between the insecure/avoidant attachment style of mothers and adolescents’ social adjustment (p≤0.05). 3) There was a significant relationship between the insecure/avoidant attachment style of mothers and adolescents’ academic adjustment (p≤0.01). 4). There was a significant relationship between the insecure/ambivalent attachment style of mothers and adolescents’ academic adjustment (p≤0.01). According to these results, it can be concluded that mothers who have a secure attachment style, their children have higher social cognition as well as higher social adjustment, while mothers who have insecure attachment style, their children have lower social and academic adjustment. The type of attachment style of mothers can play an important role in the attachment style of children as well as their behavioral, emotional and social status in later years.
Keywords: social adjustment , attachment style , academic adjustment .