چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، گونهشناسی الگوهای حمایت تحصیلی والدین از دانشآموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی بود. پژوهش از لحاظ هدف توسعهای- کاربردی و از نظر رویکرد، پژوهشی کیفی بود که به روش تحلیل مضمون انجام شده است. مشارکتکنندگان بالقوه، والدین دانشآموزان دورۀ ابتدایی بودند. انتخاب مشارکتکنندگان به صورت هدفمند از نوع معیار بود. دادهها ازطریق مصاحبه نیمهساختاریافته تا حد اشباع نظری(16 مشارکتکننده) گردآوری شدند و با روش کدگذاری و مضمونیابی مورد تحلیل قرارگرفتند. اعتباریابی یافتهها از طریق دقت پژوهشگر، ارجاع به همکاران و ناظران متخصص و بازبینی یافتهها از سوی مشارکتکنندگان صورت گرفت و برای اطمینانیابی نیز از روش هدایت دقیق جریان مصاحبه، خودبازبینی پژوهشگر و کدگذاری مصاحبهها توسط پژوهشگر دیگر بهرهگیری شد. براساس تحلیل دادهها، 11 مضمون اصلی شامل مدیریت کلاس، تکالیف درسی، روشهایآموزش، شرایط و امکانات، فعالیتهای عملی، پیگیری وضعیت تحصیلی، تشویق و تنبیه، برنامهریزی، حل مسئله، سنجش و بازخورد و حمایت نهان به دست آمده است. بر اساس این یازده مضمون، چهار گونۀ حمایت تحصیلی والدین از دانشآموزان دورۀ ابتدایی در آموزش مجازی، شامل گونه سهلگیرانه، مستبدانه، مداخلهگرانه و مقتدرانه شکل گرفته است. شناسایی این گونههای حمایت تحصیلی، نقد و ارزیابی آنها و معرفی گونههای برتر، به والدین کمک میکند تا در زمان آموزش مجازی حمایت تحصیلی بهتر و مؤثرتر از دانشآموزان دوره ابتدایی داشته باشند.
A Typology of Patterns of Parental Academic Support to Elementary School Students during Virtual Education
English Abstract: The purpose of study was to determine a typology of the patterns of parents' academic support to elementary school students during virtual education. The research was developmental-applied in terms of purpose and qualitative in terms of approach and was carried out by thematic analysis method. Potential participants were the parents of elementary school students. Selection of the participant was done by purposeful sampling method of criterion type. Data were collected through semi-structured interviews to the point of theoretical saturation (16 participants). Credibility of the results was ensured through researcher accuracy, referral to colleagues and expert supervisors and member checking. Moreover, the confirmability was ensured via conducting effective interviews, self-review of the researcher, and coding of interviews by another researcher. Based on data analysis, 11 main themes of virtual education including classroom management, homework, teaching methods, conditions and facilities, practical activities, pursuit of academic status, encouragement and punishment, planning, problem solving, assessment and evaluation, and covert support were obtained. In general, the results showed that parents support the virtual educational process of students in 4 types: Permissive, authoritarian, interventionist, and authoritative. Identifying these types of academic support, criticizing and evaluating them and introducing the best types will help parents to have better and more effective academic support to elementary school students during virtual education.
Keywords: elementary school students , virtual education , patterns of academic support , parents' academic support , typology .