چکیده فارسی: دیابت بیماری مزمنی است که یک عامل خطر برای چندین بیماری دیگر، از جمله بیماریهای قلبی- عروقی میباشد و همچنین نیازمند پذیرش و مراقبت است، بنابراین بر افزایش دانش دیابت و افزایش انگیزۀ بیماران برای مراقبت از خود توصیه میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مدل خودمراقبتی اطلاعاتی- انگیزشی- مهارتهای رفتاری بر اضطراب و افسردگی دانشآموزان مبتلا به دیابت صورت گرفته است. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. حجم نمونه شامل 24 دانشآموز بود که به شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. درمانجویان، درمان را در10 جلسۀ80 دقیقهای دریافت کردند. دادهها با پرسشنامۀ اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان(SCARED) و افسردگی ماریا کواکس(CDI) گردآوری شدند. به منظور تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس با نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات اضطراب در دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد، یعنی مداخله بر کاهش اضطراب مؤثر بود ((P ≤ 0.05، اما این روش مداخله بر افسردگی تأثیر معنادار نداشت. بنابراین مداخلۀ مبتنی بر این مدل میتواند به منظور بهبود مشکلات روانشناختی بیماران مبتلا به دیابت به مثابه یک درمان کاربردی و مکمل در کلینیکها و مراکز درمانی بهکار گرفته شود.
The Effectiveness of the Intervention Based on Informational-Motivational and Behavioral Skills (IMB) Self-Care Model on Anxiety and Depression of Students with Diabetes
English Abstract: The purpose of this study was to examine the effectiveness of informational-motivational and behavioral skills (IMB) self-care model on anxiety and depression of diabetic students. This quasi-experimental research had a pretest-posttest, control group design. The sample size consisted of 24 diabetic students selected through purposive sampling. The subjects were randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group received the treatment for 10 eighty-minute sessions. Data were collected by Screen for Child Anxiety Related Disorders (SCARED) and Maria Kovacs Depression Inventory (CDI). In order to analyze the data, analysis of covariance was used. Results showed that there was a significant difference between the mean scores of the two groups in anxiety. More specifically, the intervention was effective in reducing the patients’ anxiety (P≤0.05). However, the intervention had no effect on the subjects’ depression. Therefore, the intervention based on this model can be applied to build better mental health for patients with diabetes and be used in clinics and therapeutic centers.
Keywords: depression , anxiety , informational-motivational and behavioral skills (IMB) self-care model , diabetic adolescents .