چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف مقایسه سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی در کودکان دارای سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن انجام شده است. این پژوهش، یک پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری آن شامل همۀ دانش آموزان دختر 10 تا 12 ساله مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 بود. نمونه پژوهش شامل 205 نفر بوده که به روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای از میان دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی انتخاب شده است. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون، مقیاس دلبستگی در کودکی میانه رونقی و عملکرد تحصیلی درتاج بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از روشt مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره با نرمافزار 18SPSS استفاده شده است. نتایج نشان دادند که میان سبکهای دلبستگی و سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی کودکان تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>p) و بیشترین میزان سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی در کودکان دارای سبک دلبستگی ایمن بوده است. سبکهای دلبستگی بر عملکرد تحصیلی و سازگاری اجتماعی کودکان مؤثر است و تمرکز بر ایمن سازی روابط والد- کودک میتواند موجب افزایش سازگاری و عملکرد تحصیلی در کودکان شود.
Social Adjustment and Academic Achievement of Female Children with Secure and Insecure Attachment Patterns
English Abstract: This study was undertaken to compare social adjustment and academic achievement of female children with secure and insecure attachment patterns. The research type was descriptive, causal-comparative. The statistical population of the study included all 10-12-year-old elementary school girls in Tehran in academic year 2014-2015. The statistical sample consisted of 205 students who were selected through multistage cluster sampling method. The instrumentation comprised Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters, Ronaghi’s Attachment Scale of Middle Childhood as well as Dortaj’s Academic Performance Questionnaire. For the purpose of data analysis, independent samples t-test and multivariate analysis of variance were used. The results showed that there was a significant difference between attachment styles, social adjustment, and academic achievement of children with secure and insecure attachment patterns (p<0.001) and the highest level of social adjustment and academic performance was observed among children with secure attachment style. It can be concluded that attachment styles influence children's academic performance and social adjustment and strengthening parent-child relationships can boost children’s social adjustment and academic performance.
Keywords: social adjustment , attachment , academic performance .