نویسندگان:
ولی اله فرزاد1 ، آنیتا باغداساریانس2 ، زهرا رویتوند غیاثوند3 ، بهرام صالح صدقپور4 ، علیرضا کرمی گزافی5 .1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران؛
2استادیار گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. sarians72@gmail.com,
3گروه روانشناسی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ghiasvand.zahra53@gmail.com
4گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران sedghpour@sru.ac.ir
5گروه آموزشی شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. ar_karami@sru.ac.ir
چکیده فارسی:
چکیده
مقدمه: امروزه استفاده از روشهای نوین در تدوین شیوههای تدریس پیشرفته جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است، لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی استاندارد یادگیری با نقشه مفهومی و استفاده از روش تحلیل فرایند شبکهای برای دانشآموزان انجام شد.
روش پژوهش: تحقیق حاضر براساس هدف کاربردى، با روش تحقیق دلفی انجام شد و با روش تحلیل فرایند شبکهای که از روشهاى تصمیمگیرى چندمعیاره میباشد، تحلیل گردید. جامعهی آماری شامل صاحب نظران، اساتید و متخصصین آموزش شیمی در سال1400-1399بود که با روش نمونهگیری هدفمند تعداد30نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده عبارتند از:مصاحبهی عمیق و نیمهساختاریافته و پرسشنامه مقایسات زوجی محقق ساخته. دادهها با نرم افزار سوپر دسیژن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: بر اساس یافتهها به ترتیب لایههای ریاضی با میانگین وزنی652/0، فیزیک235/0و شیمی113/0بیشترین تاثیر را به خود اختصاص دادند و در لایه فیزیک بیشترین میانگین وزنی مربوط به مفهوم ماده381/0و کمترین میانگین وزنی مربوط به مفهوم حرکت الکترون در مدارهای معین (بور)011/0 است. در لایه ریاضی بیشترین میانگین وزنی مربوط به مفهوم اعداد اصلی و چهار عمل اصلی آن291/0و کمترین میانگین وزنی مربوط به مفهوم امواج سینوسی و مفهوم موج014/0است. در لایه شیمی بیشترین میانگین وزنی مربوط به مفهوم ذرات زیر اتمی 407/0و کمترین میانگین وزنی مربوط به مفهوم کاربرد آرایش الکترونی010/0 است.
نتیجهگیری: با توجه به میزان تاثیر پیشنیازها و مفاهیم و با توجه به اولویت رتبه آنها میتوان اقدام به تدوین نقشه مفهومی مبحث ساختار اتم شیمی نمود، همچنین میتوان با استفاده از روش تحلیل فرایند
Developing a Standard Learning Model with a Conceptual Map and Using the Network Process Analysis Method for Students
English Abstract: Abstract Introduction: Today, the use of new methods in the development of advanced educational methods has a special place, therefore, the present research was conducted with the aim of developing a standard learning model with a conceptual map and using the network process analysis method for students. Research method: The current research is based on a practical research goal and was conducted using the Delphi research method and the network process analysis method of multi-criteria decision-making methods. The statistical population includes experts, professors and professors specializing in chemistry education in the academic year 2020, of which 30 people were selected by targeted sampling. The tools used include in-depth and semi-structured interviews and researcher-made paired comparison questionnaires. Data were analyzed using Super Decisions software. Findings: The mathematical layer with a weighted average of 0.652, the physical layer 0.235, and the chemical layer 0.113 had the greatest effect, respectively. In each layer of physics, mathematics and chemistry, the results were significant and approved. Conclusion: According to the effect of prerequisites and concepts and their prioritization, a conceptual map of the subject of chemical atom structure can be prepared and also by using the network process analysis method, educational concepts can be ranked and used. In teaching and learning standards and reducing the amount of educational errors