نویسندگان:
الهه زنگیان1 .1(نویسنده مسئول)کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد نجفآباد،، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. elahezangian@gmail.com tell: 09121234567
چکیده فارسی:
چکیده
مقدمه: با توجه به شیوع گسترده پدیده بدسرپرستی و آسیبپذیری شدید کودکان و نوجوانان بدسرپرست در برابر مشکلات اجتماعی، شناسایی زودهنگام و به کارگیری مداخلههای درمانی مناسب برای این افراد ضروری به نظر میرسد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی بر ابعاد سلامت اجتماعی نوجوانان بدسرپرست است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، نیم هآزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری را در این پژوهش کلیه دانشآموزان بدسرپرست شهر اصفهان در سال 1400-1399 تشکیل دادند و روش نمونهگیری پژوهش به صورت غیرتصادفی هدفمند بود. به این صورت که از سه مرکز وابسته به بهزیستی به صورت در دسترس، تعداد 30 دانش آموز دختر بدسرپرست در مقطع متوسطه به صورت تصادفی انتخاب و از آنها برای همکاری با پژوهشگر درخواست شد. سپس این دانشآموزان به صورت تصادفی در گروههای آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز بود. پس از تکمیل پرسشنامه توسط هر دو گروه کنترل و آزمایش، شرکتکنندگان در گروه آزمایش، محتوای بسته آموزشی ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی بر اساس پروتکل درمانی کابات زین را در طی 8 جلسه به صورت گروهی دریافت کردند.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی بر شکوفایی اجتماعی 57 درصد، همبستگی اجتماعی 41 درصد، انسجام اجتماعی 64 درصد، پذیرش اجتماعی 80 درصد و مشارکت اجتماعی 78 درصد، تاثیرگذار بوده است.
نتیجه گیری: آموزش مهارتهای ذهنآگاهی با تمرکز بر تکنیکهای نگرش ذهنآگاهانه، فعالیتهای ذهنآگاهانه، پرداختن به احساسات و هیجانات مشکل ساز و تمرینات تنفس میتواند به عنوان روشی موثر در جهت بهبود سلامت اجتماعی نوجوانان بدسرپرست مورد استفاده قرار گیرد.
The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on social health dimensions of abused adolescents
English Abstract: Abstract Introduction: due to the widespread prevalence of maltreatment and the extreme vulnerability of maltreated children and adolescents to social problems, early identification and the use of appropriate therapeutic interventions for these people seem necessary. Therefore, the purpose of the present study is to investigate the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on the dimensions of social health of abused adolescents. Research Method: The current research method was semi-experimental with pre-test-post-test design and control and experimental groups. The statistical population in this research was made up of all abused students of Isfahan city in 1399-1400, and the sampling method of the research was non-random and purposeful. In this way, 30 abused female students in high school were randomly selected from three available welfare centers and they were asked to cooperate with the researcher. Then these students were randomly assigned to experimental (15 people) and control (15 people) groups. The measuring tool in this research was Keyes' Social Health Questionnaire. After completing the questionnaire by both the control and experimental groups, the participants in the experimental group received the content of the mindfulness training package based on cognitive therapy based on Kabat-Zinn's treatment protocol in 8 sessions as a group. Findings: The results of covariance analysis showed that mindfulness based on cognitive therapy had an impact on social prosperity by 57%, social solidarity by 41%, and social cohesion by 64%, and social acceptance by 80%, and social participation by 78%. Conclusion: Mindfulness skills training focusing on mindful attitude, mindful activities, dealing with problematic emotions and breathing exercises can be used as an effective method to improve the social health of abused teenagers.