نویسندگان:
رمضان حسن زاده1 ، فرزانه قادرپور2 ، علیا عمادیان3 .1استادگروه روانشناسی ، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی ، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران farzaneghaderpour87@gmail.com
3استادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران emadian2012@yahoo.com
چکیده فارسی:
چکیده
مقدمه: اعتیاد به تلفن همراه در بین نوجوانان و جوانان به دلیل میزان شیوع بالای آن، نگرانیهایی را در حیطه سلامتی، کیفیت خواب و زندگی، موفقیت تحصیلی و روابط بین فردی آنان به وجود آوردهاست. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی زندگیدرمانی و شفقتدرمانی بر حرمت خود و اجتناب تجربی در دانشجویان جوان دچار بیموبایلهراسی انجام شد.
روش پژوهش: روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان جوان دختر و پسر مبتلا به بیموبایل هراسی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب بود که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند. از بین این دانشجویان، بر اساس ملاکهای ورود و به صورت هدفمند، 45 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش اول، مداخله زندگیدرمانی و گروه آزمایش دوم، مداخله شفقتدرمانی را طی 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامههای بیموبایلهراسی ایلدریم و کوریا، حرمت خود کوپر اسمیت و اجتناب تجربی گامز و همکاران بود. دادهها با تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر، آزمون تعقیبی بنفرونی و توسط نرمافزارSPSS_27 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد مداخلههای زندگیدرمانی و شفقتدرمانی بر بهبود حرمت خود و اجتناب تجربی مؤثر است؛ این تأثیر در محله پیگیری نیز پایدار بود. همچنین زندگیدرمانی نسبت به شفقتدرمانی تأثیر بیشتری بر روی این متغیرها در مرحله پسآزمون و پیگیری داشت.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج، استفاده از آموزشهای زندگیدرمانی و شفقتدرمانی در راستای کاهش آسیبهای روانشناختی ناشی از تلفن همراه ضروری به نظر میرسد؛ بنابراین، روانشناسان و درمانگران میتوانند از روش آموزش زندگیدرمانی و شفقتدرمانی در کنار سایر روشهای آموزشی برای کاهش بیموبایلهراسی دانشجویان استفاده کنند.
Comparing the effectiveness of life therapy and compassion therapy on self-esteem and experiential avoidance in students suffering from nomophobia
English Abstract: Abstract Introduction: The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of life-therapy and compassion-therapy on self-respect and experiential avoidance in students suffering from cell phone phobia. Methods: The research method was a semi-experimental design with a pre-test, post-test and two-month follow-up. The statistical population included all male and female students with mobile phone phobia of Azad University, Tehran West Branch, who were studying in the academic year of 2023. Among these students, based on the entry criteria and purposefully, 45 people were selected and randomly replaced in two experimental groups and one control group. The first experimental group received life-therapy intervention and the second experimental group received compassion-therapeutic intervention during 8 sessions of 90 minutes. The research tools were the questionnaires of mobile phobia, Ildrim and Correa, Cooper Smith's self-respect, and experimental avoidance by Gamez et al. The data were analyzed by repeated measurement variance analysis, Benferoni post hoc test and SPSS27 software. Results: The results showed that life-therapy and compassion-therapy interventions are effective in improving self-respect and experiential avoidance; this effect was also stable in the follow-up neighborhood. Also, life-therapy had a greater effect on these variables in the post-test and follow-up phase than compassion-therapy. Conclusion: Based on the results, it seems necessary to use life-therapy and compassion-therapy trainings in order to reduce the psychological damage caused by mobile phones; Therefore, psychologists and therapists can use life-therapy and compassion-therapy teaching methods along with other educational methods to reduce students' fear of cell phones.