چکیده فارسی:
یافتههای علمی در ارتباط با دروس معارف اسلامی از این حقیقت حکایت دارد که این دروس بهرغم توفیقاتی که در رسیدن به اهداف خود داشته، نسبت به محتوا و شیوه ارائه آن انتقاداتی وجود دارد. بر اساس برخی از این پژوهشها، گذراندن این دروس نتوانسته به تقویت رفتارهای اخلاقی، پاسخگویی به نیازهای هویتیابی دینی، نیازهای رفتاری و کسب شیوههای عملی زیست دینی دانشجویان منجر شود. این در حالی است که گنجاندن دروس معارف اسلامی بهعنوان دروس عمومی در برنامه درسی دانشگاهها باهدف، اثرگذاری در حیطههای شناختی، عاطفی ـ روانشناختی و رفتاری دانشجویان بوده است.
«دانش سبک زندگی»، دانشی میانرشتهای است و دارای رویکردهای مختلف روانشناسی، جامعهشناسی و دینی است. این دانش با توجه به ویژگیهای منحصربهفردی که دارد، میتواند نقش بیبدیلی در انسجامبخشی، کارآمد سازی و اثربخشی به دروس معارف اسلامی داشته باشد. پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی تحلیلی در پی آن است، مهمترین دلایل این ادعا را تبیین کرده و ظرفیت دانش سبک زندگی اسلامی را در بازطراحی دروس معارف اسلامی آشکار سازد.
The Application of Lifestyle Knowledge to Redesigning Islamic Knowledge Lessons at Iranian Universities
English Abstract: Scientific findings on the Islamic knowledge lessons at Iranian universities indicate the fact that, in spite of some success in reaching their aims, there are criticisms of their content and the way they are presented. According to some studies, doing those lessons has failed to reinforce students’ moral behavior, to answer their need for religious identification and behavioral needs, and to have them acquire practical ways of living a religious life, whereas the incorporation of the lessons into general lessons had aimed at influencing students in cognitive, psychological-emotional and behavioral areas. Lifestyle knowledge is an interdisciplinary field with different psychological, sociological and religious approaches. This knowledge, given its unique features, can play an unparalleled role in making the Islamic knowledge lessons cohesive, effective, and efficient. Using the analytic-descriptive method, the present study seeks to explain the most important reasons for this claim and reveal the capacity of the lifestyle knowledge in designing Islamic knowledge lessons.