چکیده فارسی:
نگاهی جامعهشناختی به تغییر و تحولات جوامع بیانگر آن است که هیچ نیاز و قوة انسانی بیش از قوة جنسی در کانون توجه فرهنگ با هدف مهار، نظارت و هدایت نبوده است؛ امری که در جوامع دینی نمود بیشتری نیز داشته است؛ ازاینرو مدلسازی تربیت جنسی متناسب با اقتضائات و ملاحظات فرهنگی و از سوی دیگر آسیبشناسی الگوهای رایج تربیت جنسی، ضرورتی بیهمتاست. با درنظرگرفتن چنین ضرورتی، نوشتار حاضر سعی دارد با بهرهگیری از روش تحلیلی لایه به لایة علّی و با اتکا به ظرفیتهای پژوهشی و نخبگانی، ضمن آسیبشناسی، گره اصلی و راهبردهای اولویتدار را شناسایی و عرضه کند. در این راستا 62 سند پژوهشی و 8 مصاحبه انجام و واکاوی شدهاند. مهمترین ابزارهای گردآوری اطلاعات نیز فرم استخراج مطالب و پرسشنامة نیمهساختیافته است.
در این نوشتار، فضای علّی و راهبردی ابتدا در چهار لایة لیتانی، سیستمی، گفتمانی و اسطورهای بررسی شدهاند و سپس تجویزهای راهبردی، همسو با هرکدام از لایهها، طرح و صورتبندی شدهاند.
Strategic Analysis of Sex Education in Iran Applying CLA Method
English Abstract: Sociological studies regarding changes and evolutions in societies indicate that no human need and force has been in the focus of culture’s attention more than sexual force with the aim to be controlled, monitored and guided; the foresaid issue is more evident in religious communities. Therefore, sex education model making according to cultural requirements and considerations as well as the pathology of the common existing models of sex education, is a unique necessity. Considering the necessity, this study aims to identify the main dilemma and present prioritized strategies by applying the causal layer by layer analytical approach and relying on academic as well as outstanding research capacities. Accordingly, the study was carried out based on analyzing 62 research documents and 8 interviews. The most important data collection tools applied here are content extraction form and semi-structured questionnaire. In this study, the causal and strategic space was first examined based on four layers of litany, system, discourse, and mythology, and then strategic recommendations were designed and formulated in line with each of the foresaid layers.