نویسندگان:
حامد محمدی1 ، ریحانه باطنی نوش آبادی2 ، مریم محسنی3 .1عضو هیات علمی دانشکده زن و خانواده، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.
2دانشجوی دکتری مطالعات زنان دانشگاه ادیان و مذاهب قم
3دانشجوی دکتری مطالعات زنان دانشگاه ادیان و مذاهب قم
چکیده فارسی: از دهة 1390 شاهد ساخت فیلم و سریالهایی هستیم که بستر خود را سینمای خانگی قرار دادهاند. ازآنجاکه بازنمایی زنان در قالبهای رسانة تصویری مانند سینمای خانگی، بر نگرش مخاطبان و جامعه تأثیرگذار است، پرداختن به شیوة بازنمایی زنان در سینمای خانگی نیز اهمیت مییابد. یکی از بازنماییهای رسانه مربوط به مسائل زنان در سریال شهرزاد است و نویسندگان نحوة بازنمایی زنان در سه فصل سریال شهرزاد را با بهرهگیری از روش تحلیل روایت و با رویکرد حل مسئله احصا کردهاند. کدگذاری در سه سطح، نویسندگان را به پنج مضمون در سطح سوم، هجده مفهوم در سطح دوم و 124 طبقه در سطح اول رساند. یافتهها بیانگر آن است که ضمن توجه به جایگاه زنان، بازنمایی زنان و هویت جنسیتی آنان در سریال شهرزاد، نشاندهندة الگوریتم شناختی - رفتاری آنان در دوران پهلوی دوم به مثابه نمادی از مواجهة سنت با مدرنیته است؛ بدین معنا که زنان در این فضا، در موقعیتی فرودست، درون حوزة خصوصی و وابسته به مردان قرار داشتند؛ اما همانطور که در فصل دوم سریال برجسته شده، در تلاش بودند جایگاهی اجتماعی در عرصة عمومی به دست آورند. درعینحال مشاهده میشود نظام اشرافیت توانسته بر نقشهای عرصة عمومی و خصوصی افراد مؤثر باشد. بهطورکلی مواجهة زنان با مدرنیته در ایران، تجربهای با ادراک مدرنیته در کلیت خود بوده و کارکردهای مشخص سنت، تعادل خود را از دست داده بود و تأثیر مدرنیته پیامدهای بسیاری را برای آنان به همراه داشته است.
Analyzing the Narrative of Femininity in the Encounter of Tradition and Modernity (Case Study: Shahrazad Series in Home Cinema)
English Abstract: Since the 2010s, the production of movies and series based on home cinema has emerged in our country. Since the representation of women in media such as home cinema is effective on the attitude of the audience as well the society, it is important to address the way women are represented in home cinema. One of the representations of the media considering women's issues is observable in Shahrezad series; therefore, the authors in this study have analyzed the representation of women in three seasons of the Shahrezad series by applying narrative analysis as well as problem solving approach. Coding at three levels led the authors to five themes at the third level, eighteen concepts at the second level, and 124 categories at the first level. The findings indicate that while paying attention to the position of women, the representation of women and their gender identity in Shahrazad series shows their cognitive-behavioral algorithm during the second Pahlavi period as a symbol of the confrontation between tradition and modernity. This means that women in the foresaid era were acting in a subordinate position in the private domain and were dependent on men; however, as highlighted in the second season of the series, they were trying to gain a social status in the public arena. Meanwhile, it can be seen that the aristocracy system was able to affect the public and private roles of people. In general, women's encounter with modernity in Iran was experienced with the perception of modernity in its general entirety, and the specific functions of tradition had lost its balance, and the impact of modernity has brought many consequences for them.