نویسندگان:
محسن نیازی1 ، ایوب سخایی2 ، شاهو رستگاری3 ، سید سعید حسینی زاده آرانی4 .1استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2کارشناس ارشد جامعه شناسی
3دانشجوی دکتری مسائل اجتماعی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان، کاشان. ایران.
4استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آیتالله بروجردی، بروجرد، ایران
چکیده فارسی: در سالهای اخیر، نگرش به ازدواج و همسرگزینی در میان جوانان ایران متاثر از تغییرات در سبک زندگی دچار تحول شده است. در میان عوامل متعدد برای توضیح این تغییر نمیتوان نقش رسانههای جمعی و جهتدهی به علائق و گرایشهای جوانان را نادیده گرفت. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مصرف رسانهای بر گرایش به زندگی مجردی جوانان است. به این منظور با استفاده از روش فراتحلیل، مقالههای علمی-پژوهشی که در دهه 1390 -1400 با موضوع رابطه بین مصرف رسانهای بر نگرش جوانان نسبت به ازدواج و زندگی مجردی در نشریات معتبر کشور ایران منتشر شده بودند، گردآوری شدند. برای این کار، از کلیدواژههای مرتبط استفاده شد و جستجو در سایتها و پایاننامههای تحصیلات تکمیلی دانشگاهها صورت پذیرفت و مطالعاتی که با معیارهای ورود به فراتحلیل همخوانی داشتند گزینش شدند و اطلاعات مورد نظر برای آزمون فرضیهها استخراج شد. از 30 مطالعه مورد نظر به 11 مطالعه رسیدیم، آمارههای مناسب برای محاسبه اندازه اثر و اطلاعات مورد نیاز دیگر ثبت شده و با نرم افزار CMA2 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که در مجموع مقدار اندازه اثرمصرفرسانهای بر گرایش به زندگی مجردی498/. بوده و تاثیر بسزایی در تبیین تغییرات متغیر وابسته دارد.
Meta-analysis of the effect of media consumption on the tendency to single life
English Abstract: جمعآوری سیستماتیک پژوهشهای انجام شده در زمینه موضوع مد نظر: جامعه آماری پژوهش حاضر مشتمل بر کلیه پژوهشهای انجام شده در ایران در دهه 1390 میباشد که در یکی از پایگاههای علمی جهاد دانشگاهی(SID)ُ، مجلات-تخصصینور(NOORMAGS)،بانکاطلاعاتنشریات کشور(MAGIRAN) و مرکز اسناد ومدارک علمی ایران(IRANDOC) نمایه شده باشند. این تعداد تا قبل از مرحله غربالگری 30 مطالعه را شامل میشود.. غربال مطالعات و گزینش مطالعات مناسب: جهت غربالگیری و نمونهگیری از جامعه یاد شده 11 سند پژوهشی که حایز شرایط و ملاکهای انتخاب همچون داشتن ضریب همبستگی، سطح معنیداری و مشخص بودن حجم نمونه بودند گزینش و جهت ترکیب کمی نتایج و بدست آوردن نتیجه واحد احصاءشدند. در تحلیل یافتهها مشاهده شد که میانگین اندازه اثر و تأثیر سازه مصرف رسانهای بر گرایش به زندگی مجردی، معادل 498. است که بر مبنای نظام تفسیر شده از سوی کوهن، نشاندهندهی اندازه اثری در سطح بالا است. یعنی متغیر مصرف رسانهای عاملی مؤثر در گرایش به زندگی مجردی ارزیابی میشود .در مقایسه با میانگین اندازه اثر تمامی 11 مطالعه بررسی شده، ارتباط میان مصرف رسانهای و گرایش به زندگی مجردی با اطمینان 99 درصد معنادار بوده و بزرگترین مقدار اندازه اثر مربوط به مطالعه نیازی و دیگران(1394 ) بوده است، این مطالعه به بررسی مصرف رسانهای در بین جوانان شهرکاشان پرداخته است و از سنجههای دارای پایایی بالایی برخورداربوده است. کوچکترین مقدار اندازه اثرمربوط به مطالعه قانع و دیگران(1394) است.