نویسندگان:
سیدعلیرضا افشانی1 ، فائزه شمس الدین قطرم2 .1گروه تعاون و رفاه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده فارسی: کار بهعنوان یکی از اشکال رفتار انسانی در قالب فرهنگ حیات معنا پیداکرده است و تاریخچه زندگی انسان، نشاندهنده اهمیت کار و انتخاب شغل است. فرآیند انتخاب شغل سالها قبل از پایان تحصیلات دبیرستان آغاز میشود و تا انتخاب شغل واقعی ادامه مییابد. بنابراین، تحقیق حاضر به بررسی فهم شکلگیری انتظارات شغلی دختران نوجوان یزدی پرداخته است. روش پژوهش حاضر کیفی است و پژوهشگر در آن به دنبال واکاوی و استخراج بسترهای زمینهساز انتظارات شغلی دختران و موانع آن است. مشارکتکنندگان در این پژوهش را 15 نفر از دختران نوجوان در مرحله انتخاب رشته با دامنه سنی بین 15-16 سال (پایه نهم و دهم) تشکیل میدهند و گردآوری اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه انجام شد. سپس با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی یافتهها تحلیل و پردازش شدند. یافتهها در قالب 13 مقوله اصلی ازجمله مخالفت والدین، دوستان مخالف، هژمونی مجازی، منفیگرایی نسبت به بسترهای موجود، حصار در عادتوارههای محدود، نظام آموزشی ناکارآمد و فرسودگی شغلی ارائه شد. مقوله هسته با عنوان هراس از ناکامی شغلی استخراج و بر اساس آن مدل پارادایمی و نظریه زمینهای ارائه شد.
Understanding the process of forming career expectations of Yazdi teenage girls
English Abstract: Work as one of the forms of human behavior has gained meaning in the form of life culture and the history of human life shows the importance of work and choosing a job. The process of choosing a job begins years before the end of high school education and continues until choosing a real job. Therefore, the present research has examined the understanding of the formation of career aspirations of teenage girls in Yazdi. The current research method is qualitative and the researcher looks for the underlying causes of girls' job expectations and their obstacles. In this study, the researcher interviewed 15 teenagers who were in the stage of choosing a major, and the age range of the participants was 15-16 years (9th and 10th grade). Then, using open, central and selective coding, the findings were analyzed and processed. The findings were presented in the form of 12 main categories, including structural walls, compassionate patronage, virtual hegemony, justice-avoidance platforms, fences in limited habits, inefficient educational system, and job burnout. The core category titled fear of job failure was extracted and based on that paradigm model and background theory were presented.