نویسندگان:
حسین حسنی1 ، خجسته اسمعیلی2 .1استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
2کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
چکیده فارسی: مقدمه: هدف پژوهش حاضر واکاوی و مطالعهی تجارب و ادراکات، نیازها و چگونگی گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر در خوابگاه دانشگاه یزد است. روش: رویکرد پژوهش حاضر، کیفی بوده و از نمونهگیری هدفمند استفادهشده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش، 12 دانشجوی دختر مقطع کارشناسی دانشگاه یزد بودند که اطلاعات آنها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و دادهها با استفاده از روش تحلیل تماتیک تجزیهوتحلیل شده است. یافته ها: بر اساس نتایج، 17 مضمون اصلی و 112 مضمون فرعی شناسایی شدند. تجارب و ادراکات مثبت دانشجویان از گذران اوقات فراغت شامل 4 مضمون اصلی: افزایش سرمایه اجتماعی، ارتقاء ویژگیهای روانشناختی و تمرین اخلاق، خودباوری و شکوفایی فردی، کسب مهارت و شناخت توانمندیها بوده است. در واکاوی تجارب و ادراکات منفی اوقات فراغت دانشجویان نیز 4 مضمون اصلی شامل: تفاوتهای فرهنگی و روابط تنشزا، نداشتن مهارتهای ارتباطی، شرایط سخت و ناآرام محیطی و روانی خوابگاه، ناهنجاریهای اخلاقی شناساییشده است. در مطالعه نیازهای گذران اوقات فراغت 4 مضمون اصلی شامل: اصلاحات فرهنگی - اجتماعی، نبود خدمات و تجهیزات، برنامهریزی تعاملی و هوشمندانه، آموزش و اشتغال آفرینی بهدستآمده است. در مطالعه روش گذران اوقات فراغت 5 مضمون اصلی شامل: آموزش و یادگیری، تفریح و سرگرمی، فعالیتهای هنری - مهارتی، فعالیتهای فکری - ورزشی، فعالیتهای فرهنگی - اجتماعی به دست آمد.
A qualitative study of girls' leisure time in Yazd University dormitory
English Abstract: Introduction: The aim of the current research is to analyze and study the experiences and perceptions, needs and how to spend free time of female students in Yazd University dormitory. Method: The approach of the current research is qualitative and targeted sampling is used. The participants in this research were 12 undergraduate female students of Yazd University, whose information was collected through semi-structured interviews and the data was analyzed using thematic analysis method. Findings: Based on the results, 17 main themes and 112 secondary themes were identified. Students' positive experiences and perceptions of spending free time included 4 main themes: increasing social capital, improving psychological characteristics and practicing ethics, self-confidence and individual flourishing, acquiring skills and recognizing capabilities. In analyzing the negative experiences and perceptions of students' free time, 4 main themes have been identified including: cultural differences and stressful relationships, lack of communication skills, difficult and unstable environmental and psychological conditions of the dormitory, moral abnormalities. In the study of leisure time needs, 4 main themes including: social-cultural reforms, lack of services and equipment, interactive and intelligent planning, education and job creation have been obtained. In the study of the way of spending free time, 5 main themes including: education and learning, fun and entertainment, art-skill activities, intellectual-sports activities, cultural-social activities were obtained.