چکیده فارسی: هدف از این پژوهش بررسی مؤلفه های آموزش جهانی در کتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیای دوره اول متوسطه و شناسایی مؤلفه ها، به منظور اعتلای کیفی و کمی آموزش و پرورش و نوآوریهای علمی در عرصه تعلیم و تربیت بوده است. پژوهش با توجه به تحلیل فرهنگی محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیای دوره اول متوسطه انجام گرفته است و در تدوین شاخصهای مؤلفه ای آموزش جهانی نسبت به گردآوری اطلاعات از صاحبنظران تعلیم وتربیت بهره گیری شده است.پژوهش از لحاظ هدف در زمره تحقیقات بنیادی و از نظر گردآوری داده ها، توصیفی است و براساس روش تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) انجام شده است. نتیجه بررسی پژوهش در مؤلفه های چهارگانه این است که میان فراوانی مؤلفه های آگاهی از نظامها وآگاهی از چشم انداز، درکتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیا از لحاظ فرهنگی تفاوت معنادار وجود دارد و میان فراوانی مؤلفه مسئولیت پذیری و ذهنیت فرآیندی ازلحاظ فرهنگی تفاوت معنادار وجود ندارد. ضرورت دارد که مؤلفه آگاهی از نظامها به سایر کتابها نیز تسری یابد و اهدافی که مناسب هستند در کتابهای گوناگون آموزشی گنجانده شوند. همین شناخت مؤلفه های آموزش جهانی موجب خواهد شد تا ویژگیهای فردی و توانایی دانش آموزان و برنامه های آموزشی به صورت هدفمند در پرورش آنان اثر گذار باشد.
A Content Analysis of Social Studies and Geography Textbooks of Junior High School Based on Components of Global Education
English Abstract: All students need to learn about global issues in school in order to become living and practicing citizens in our everchanging global society. To achieve this goal, the present study was undertaken to investigate global education components in social studies and geography textbooks of junior high school. In conducting this research a combination of qualitative and quantitative methods was utilized and the content of the social studies and geography textbooks was analyzed based on four components, i.e., awareness of educational systems, perspective consciousness, accountability, and procedural mentality. The obtained results indicated that there was a significant difference between the two components of awareness of educational systems and perspective consciousness. Nevertheless, no significant difference was observed between accountability and procedural mentality components. Hence, the awareness of educational systems component as well as the elements of core global education should be infused into other textbooks so that 21st century students can be prepared for a global society.
Keywords: content analysis , global education , geography , social studies .