چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر نیازسنجی اولیای دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه استان ایلام بوده است. حجم نمونه براساس فرمول مورگان338 نفر تعیین وشرکت کنندگان با بهره گیری از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه نیازسنجی در پنج زمینه نیازهای: اجتماعی و تربیتی، جسمی، زیستی و بهداشتی، روانشناختی و تحصیلی، اخلاقی و مذهبی و اجتماعی و فرهنگی استفاده شده است. این پژوهش غیر آزمایشی و از نوع پیمایشی است. برای تحلیل داده ها آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمون فریدمن) به کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داده است که اولویت نیازهای اولیای دانش آموزان به ترتیب در زمینه های زیر میباشد: 1. جسمی، زیستی و بهداشتی (مهمترین نیازدر این زمینه،آموزش عادات بهداشتی به فرزندان و آشنایی والدین با مراقبت های بهداشتی در دوران بلوغ است.) 2. اخلاقی و مذهبی (مهمترین نیاز در این زمینه، آموزش اصول و شیوه های تربیت دینی(حجاب و نماز به فرزندان و روش های ایجاد باورهای مذهبی است.) 3. روانشناختی و تحصیلی(مهمترین نیازدر این زمینه، آشنایی با تأثیر روابط نامناسب میان والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان، نقش تغذیه در تسهیل یادگیری فرزندان،روش صحیح مطالعه و حل مشکلات تحصیلی فرزندان است.) 4. اجتماعی و فرهنگی (مهمترین نیاز در این زمینه، آشنایی والدین با فناوریهای نوین، رایانه، موبایل، شبکه های اجتماعی و کنترل روابط فرزندان با دوستان اجتماعی است.) 5. اجتماعی و تربیتی(مهمترین نیاز در این زمینه،راهنمایی فرزندان در جلوگیری از گرایش به اعتیاد، نحوه برخورد با رفتارهای نادرست، شیوه های درست انتخاب دوستان و نحوۀ برقراری ارتباط با فرزندان است.)
Needs Assessment Survey: A Case of Female Junior High Schoolers’ Parents
English Abstract: This research was carried out to identify the educational needs of parents of female junior high Schoolers in Ilam Province. The sample size was determined to be 338 based on Morgan’s formula and the participants were chosen through multi-stage sampling method. For the purpose of data collection, a needs assessment survey was conducted in the following five domains: educational and social needs; physical and sanitary needs; psychological and academic needs; ethical and religious needs; and social and cultural needs. In this non-experimental survey for the purpose of data analysis, descriptive (frequency, percentage and mean) as well as inferential statistics (Friedman Test) were used. The results showed that physical and sanitary needs (teaching students the sanitary habits and teaching parents the sanitary care during adolescence) were evaluated to be the most important ones based on the parents’ opinion. Ethical and religious needs, psychological and educational ones, social and cultural needs and social and cultural ones were respectively evaluated to be less important.
Keywords: social , educational needs assessment , family training , physical , sanitary , ethical , religious , psychological , academic , cultural , and educational needs .