نویسندگان:
سعیده دانشمندی1 ، زهرا ایزدیخواه2 ، حسین علی مهرابی3 .1دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
2دانشکده روانشناسی و مشاوره- دانشگاه کوئینزلند جنوبی- کوئینزلند-استرالیا
3گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ساختاری ارتباط بین تجربه کودکآزاری، مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای شخصیت مرزی در جمعیت زنان بود. طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی و بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. جامعۀ آماری شامل کلیه زنان 40-20 ساله ساکن شهرستان نجفآباد، استان اصفهان بود که از میان آنها تعداد 400 نفر با روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه کودکآزاری و غفلت، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی و مقیاس شخصیت مرزی بودند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گردید. نتایج حاصل از شاخصهای برازش، مدل نظری مفروض در پژوهش را مورد تأیید قرار داد و نشان داد که ضمن ارتباط مستقیم بین تجربیات کودکآزاری و غفلت و ویژگیهای شخصیت مرزی، بین این دو متغیر از طریق مهارتهای ارتباطی نیز ارتباط غیرمستقیم وجود دارد (01/0 ≥P). یافتهها حاکی از آن است که بدرفتاری با کودک به دلیل ایجاد نقص در مهارتهای ارتباطی آسیبپذیری زنان را نسبت به رشد ویژگیهای شخصیت مرزی افزایش میدهد. بنابراین آموزش مهارتهای ارتباطی میتواند بهعنوان مداخلهای مؤثر در این گروه از جمعیت بالینی و بهمنظور ارتقای کیفیت زندگی آنها در نظر گرفته شود.
The structural model of relationship between child maltreatment, interpersonal skills and borderline personality traits in women population
English Abstract: The aim of the present study was to examine the structural model of the relationship between child maltreatment, interpersonal skills, and features of borderline personality in the women population. Plan of the current research was correlation and based on structural equation modeling. The statistical population consisted of all age 20-40 women living in Najafabad, Isfahan of whom 400 women were selected through voluntary sampling. Applied tools were Child abuse and Neglect Questionnaire, Interpersonal Skills Test, and Borderline Personality Scale. To analyze the data, path analysis was used. Results of the fitness indexes confirmed the theoretical causal model of the study and indicated that in addition to a direct relation between child abuse experiences and neglect, and features of borderline personality, there was an indirect relationship between these two variables through interpersonal skills (P≤0/01). These findings suggest that through the disturbing of interpersonal skills, child maltreatment can increase the vulnerability of women to develop borderline personality traits. Thus, interpersonal skills training can be considered as an effective intervention to improve life quality of this clinical population.