نویسندگان:
اسمعیل شکری1 ، کامبیز حیدرزاده2 ، روح اله زابلی3 .1گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین ،دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایران
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران
3گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ، دانشکده بهداشت،،دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران ، ایران
چکیده فارسی: امروزه با گسترش فناوری اطلاعات در جهان و ورود سریع آن به زندگی روزمره، مسائل و ضرورتهای تازهای از قبیل خرید آنلاین به وجود آمده است. در این راستا، پژوهش حاضر با توجه به نقش زنان بهعنوان یکی از بازیگران اصلی تصمیمگیر خرید در خانواده در پی ارائه مدل خرید آنلاین در زنان است این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق داده بنیاد (رویکرد اشتراوس کوربین) انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه عمیق بوده و بهمنظور گردآوری دادهها با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند با 15 نفر از زنان شهر تهران که در حیطۀ خرید آنلاین دانش، تمایل و تجربۀ غنی داشتند مصاحبه انجام شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرمافزار MAXQDA10 صورت پذیرفته است. نتایج پژوهش حاضر منجر به شناسایی 28 مقوله فرعی و 9 مقوله اصلی شد که در قالب مدل پاردایمی شامل قصد استفاده از خرید آنلاین بهعنوان مقوله محوری و شرایط علی (ادراک از سیستم خرید و ویژگیهای مشتری)، عوامل زمینهای (تسهیلات و امکانات)، شرایط مداخلهگر (کامیابی در خرید و سازگاری و پذیرش اجتماعی)، راهبردها (ویژگیهای وب و محصول و آمیخته ترفیع) و پیامدها (خرید آنلاین) قرار گرفت.
Design the online shopping model for women (using the Grounded Theory )
English Abstract: Nowadays, with the spread of information technology in the world and its rapid entry into everyday life, new issues and new necessities such as online shopping have been created. In this regard, the present study in view of the role of women as one of the main decision makers regarding purchases in the family seeks to present online shopping models in women. This study was carried out within the qualitative approach framework and using the research database (Strauss Corbin's approach). The data-gathering tool was a thorough interview. In order to collect the data, using a targeted sampling method, 15 women in Tehran who were knowledgeable in the field of online shopping were interviewed. Data analysis was performed in three stages: open coding, axial coding and selective coding using MAXQDA10 software. The results of this study led to the identification of 28 sub categories and 9 main categories which fit in a paradigm model including the intention to use online shopping as a central issue and the causal conditions (perception of the purchasing system and customer characteristics), underlying factors (aids and facilities), interventional conditions (success in purchasing, social acceptance and adoption), strategies (web properties and product mix and promotion) and outcomes (online shopping)