نویسندگان:
نجمه حمید1 ، حمیده ابافت2 ، عباس بنی طی3 .1نویسندۀ مسئول: دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.n.hamid@scu.ac.ir
2دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسأله مذهبمحور بر رضایت زناشویی زنان مراجعه کننده به مرکز مشاورۀ شهر اهواز اجرا شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری 30 زن را شامل میشد که از لحاظ سن، وضعیت اجتماعی- اقتصادی، طول مدت ازدواج، کسب یک انحراف معیار کمتر از میانگین در پرسشنامه رضایت زناشویی و سایر متغیرهای مورد نظر پژوهش، کاملاً همگون بودند. سپس بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسۀ 90 دقیقهای تحت آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسأله قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. در خاتمۀ جلسات پس از یک دوره پیگیری سه ماهه هر دو گروه، مجدداً از لحاظ رضایت زناشویی ارزیابی شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ رضایت زناشویی انریچ بود. نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ رضایتزناشویی تفاوت معناداری وجود داشت(001/0 P<). میزان رضایت زناشویی گروه آزمایش در مقایسه با پیش آزمون و گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافته بود. این نتایج کماکان در دورۀ پیگیری بهطور معناداری تداوم داشت(001/0 P<). یعنی آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسأله مذهبمحور افزایش رضایت زناشویی زنان را موجب شده است.
The effect of relationship skills training problem solving religious approach on marital satisfaction of women applying divorce
English Abstract: Introduction: The aim of this research is to study the effect of communication skills and religion-based problem-solving approach on marital satisfaction of women contemplating divorce. Method: A pre-test on marital satisfaction was performed on married women in Ahwaz Counselling Center. Of the women whose marital satisfaction scores were one standard deviation below the mean, 30 were selected. The selected women were of similar age, education, socioeconomic background, duration of marriage, and were also similar in other criteria described in the questionnaire. They were divided into control and experiment groups. The experiment group participated in eight sessions (90 minutes each) of learning communication and religion-based problem-solving training, and the control group did not receive any intervention. The post-test was performed after three months and data were analyzed. Results: There is a statistically significant difference between pre and post-test in the experiment group (p<0.01). These results show that learning communication skills significantly impacted marital satisfaction in married women. Conclusion: Learning communication and religion-based problem-solving techniques has the ability to positively impact the marital satisfaction in married women.