نویسندگان:
راهله خدایی1 ، سعیده بزازیان2 ، اصغر جعفری3 .1کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر؛ rahele.1363@gmail.com
2 نویسنده مسئول، استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر؛ sbazzazian@gmail.com
3استادیارروانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان ایران؛ drasgharjafari@yahoo.com
چکیده فارسی: چکیده پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش تحلیل ارتباط محاورهای در خودپنداره و عاطفه مثبت و منفی زنان خانهدار انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی بوده است. با استفاده از نمونه گیری غیر تصادفی 40 زن خانهدارِ داوطلب، در شهر تبریز انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت آموزش تحلیل ارتباط محاورهای قرار گرفتند. خودپنداره و عاطفه مثبت و منفی آزمودنی ها قبل و بعد از انجام مداخلات به وسیله مقیاس خودپنداره بک و مقیاس عاطفه مثبت و منفی واتسن و همکاران اندازه گیری شدند. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس بررسی شدند. نتایج نشان داد که آموزش تحلیل ارتباط محاورهای میتواند خودپنداره و عاطفه مثبت را افزایش دهد و عاطفه منفی را در زنان خانهدار کاهش دهد (p<0/05). نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که آموزش تحلیل ارتباط محاورهای برای بهبود خودپنداره و عاطفه مثبت و کاهش عاطفه منفی روش مناسبی میباشد. این روش احتمالاً به واسطهی افزایش آگاهی زنان خانهدار نسبت به حالتهای درونی خودشان، توانایی ایجاد روابط سازنده، کنترل بیشتر بر عواطف، شناختها و رفتارها و تقویت استقلال شخصی می تواند خودپنداره و عاطفه مثبت را افزایش دهد و عاطفه منفی را کاهش دهد.
The Effectiveness of Transactional Analysis Training on Self-concept and Positive/Negative Affect of Householders
English Abstract: Abstract The present study aimed to determine the effectiveness of transactional analysis (TA) training on self-concept and positive/negative affect in householders. The research method was semi-experimental. 40 householder volunteers were selected in Tabriz and randomly assigned in experimental and control groups. TA training was carried out to the experimental group in 8 sessions. Self-concept and positive/negative affect were measured by Beck Self-Concept and Watson et al. Positive and Negative Affect scales in pretest and posttest. Data were analyzed by Covariance Analysis. The findings indicated that TA training could increase self-concept and positive affect, and decrease negative affect in householders )p<0/05). The results of research provide some evidence to suggest that TA training is appropriate for recovering of self-concept and positive affect and decreasing negative affect. This approach influenced self-concept and positive/negative affect, probably by increasing the awareness of householders to their internal states, ability of doing effective communications, control on affects, cognitions and behaviors and recovery of personal independence.