چکیده فارسی: این پژوهش به منظور بررسی تأثیر فعالیتهای زبان آموزی بر رشد زبان گفتاری کودکان 6-5 ساله در مراکز پیش دبستانی خصوصی شهرستان لنگرود انجام شده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کودکان 6 – 5 ساله مراکز پیش دبستانی شهرستان لنگرود است که از میان آنها 60 نفر(30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه) به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. فعالیتهای زبان آموزی به مدت 18 جلسه یک ساعته، از سوی محقق به گروه آزمایش ارائه شد. ابزار مورد نظر در این پژوهش آزمون رشد زبان Told – p3است که شامل واژگان تصویری، واژگان شفاهی، واژگان ربطی، درک دستوری، تکمیل دستوری، تقلید جمله، مهارت نحو، مهارت معناشناسی، مهارت گوش دادن، صحبت کردن و سازمان دهی بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، در بخش آمار توصیفی از میانگین، انحراف استاندارد و فراوانی و در بخش آمار استنباطی از تحلیل واریانس چند متغیره MANOVA)) استفاده شده است. در پژوهش حاضر علاوه بر پرداختن به فعالیتهای شعر، قصه، بازی، نمایش خلاق، بحث و گفتگو، به همزمانی آنها نیز توجه شده است. نتایج پژوهش نشان داده که افزایش مؤلفه های زبان گفتاری با بیش از 99 درصد اطمینان تأثیری مثبت و معنادار بر رشد مهارت کلامی کودکان داشته است. اثربخشی بیشتر فعالیتها، براساس یافته های کمی پژوهش، گواه صحت این مدعاست.
The Impact of Language Learning Activities on the Spoken Language Development of 5-6-Year-Old Children in Private Preschool Centers of Langroud
English Abstract: The present study was conducted to investigate the impact of language learning activities on development of spoken language in 5-6-year-old children at private preschool centers of Langroud. The research method was quasi- experimental with pretest-posttest control group design. The statistical population of the study comprised the entire 5-6-year-old children of preschool centers of Langroud from among them, 60 children (30 experimental group and 30 control group) were selected as the statistical sample through multi-stage random sampling method. Language learning activities were presented to experimental group in 18 one-hour sessions by the researcher. The instrumentation included Told-P3 with eleven subscales, i.e., Picture Vocabulary, Oral Vocabulary, Relational Vocabulary, Syntactic Understanding, Morphological Completion, Sentence Imitation, Syntax, Semantics, Listening, Speaking, and Organizing. For the purpose of data analysis, descriptive (mean, standard deviation, frequency) and inferential statistics (MANOVA) were utilized. Results demonstrated that language learning activities such as poems, stories, games, creative plays, and discussions increased children’s spoken language competence.