نویسندگان:
علی شریعت نژاد1 ، عبدالله ساعدی2 .1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2استادیار، دکتری مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده فارسی:
هدف: باتوجه به فرهنگ حاکم بر جامعه که فرهنگ ایرانی اسلامی است، تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی بهعنوان یک رویکرد مبتنی بر اصول دینی_اسلامی، در دانشگاهها میتواند یک راهکار قابل توجه برای ارتقاء فرهنگ اسلامی و ترویج ارزشهای دینی باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی موفقیت در تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی در دانشگاههای کشور انجام پذیرفت.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در زمرة پژوهشهای توصیفی-پیمایشی قرار میگیرد. است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان مشتمل بر مدیران آموزش عالی و اساتید دانشگاه میباشند که 25 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند و تا حد اشباع نظری دادهها بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه است. روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی با استفاده از روش روایی محتوایی و نظری و پایایی درون کدگذار میان کدگذار و در بخش کمی با روش روایی اعتبار محتوا و پایایی بازآزمون سنجیده شد. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از رویکرد تحلیل محتوا و روش کدگذاری با بهرهگیری از نرم افزار اطلستی و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی استفاده شد.
یافتهها: پژوهش نشان داد که سیاستگذاری معاونت آموزشی وزارتین بر مبنای تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی با درجه مرکزیت 89/18، مهمترین عامل کلیدی موفقیت در تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی در دانشگاههای کشور میتواند باشد. همچنین برنامهریزی مدون و دقیق دانشگاه برای پیادهسازی برنامه تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی با درجه مرکزیت 59/18، قراردادن آیتم تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی در آیین نامه ارتقاء با درجه مرکزیت 38/18، تولید محتوای اسلامی روزآمد و جذاب مرتبط با هر رشته با درجه مرکزیت 78/17 و اعطای پایه تشویقی فرهنگی به اساتید با محوریت جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی با درجه مرکزیت 77/17 به ترتیب از مهمترینترین عوامل کلیدی موفقیت در تدریس با جهتگیری الهی و فرهنگ اسلامی میباشند.
Identifying and analyzing the key success factors in teaching with divine orientation and Islamic culture in the country's universities
English Abstract: The current research was carried out with the aim of identifying and analyzing the key success factors in teaching with divine orientation and Islamic culture in the country's universities. This research is applied in terms of purpose and survey in terms of data collection method. The statistical population of the research is the experts, 25 of whom were selected as sample members by purposeful sampling until the theoretical saturation of the data. The data collection tool in the qualitative part of the research is an interview and in the quantitative part is a questionnaire. To analyze the data in the qualitative part, the content analysis approach and the coding method were used using Atlas-ti software, and in the quantitative part, the fuzzy cognitive mapping method was used. The findings of the research include identifying and analyzing the key success factors in teaching with divine orientation and Islamic culture in the country's universities. The results of the research showed that the policy-making of the educational assistant of the ministers is based on teaching with divine orientation and Islamic culture, producing up-to-date and attractive Islamic content related to each field, and providing points and basis to professors in order to write books and cultural articles with the approach of divine orientation and Islamic culture is one of the most important key factors of success in teaching with divine orientation and Islamic culture in the country's universities.