چکیده فارسی: در این پژوهش تلاش شده که با روش "مرور نظاممند" عوامل، ملاکها و نشانگرهای تدریس مبتنی بر نظریه سازندهگرایی اجتماعی شناسایی شوند. برای انجام دادن این پژوهش، پایگاههای دادههای اریک، ساینسدایرکت، الزویر، اسآیدی، نورمگز و مگیران جستجو شدند. نتایج حاصل از مرور منظم پیشینه پژوهشی به استخراج 5 عامل کلی، 11 ملاک و 91 نشانگر انجامید. برای اعتباربخشی الگو از نظرات خبرگان عرصه آموزش و خودبازبینی پژوهشگر بهرهگیری شد. بر اساس عوامل استخراج شده چارچوب پیشنهادی در قالب مدلی ترسیم شد. مؤلفههای اصلی این مدل عبارتاند از: معلم به منزلۀ تسهیلگر، دانشآموز خودتنظیم، محیطی ایمن، انعطافپذیر و باز و اصلاح و پیشرفت جامعه که تدریس مبتنی بر سازندهگرایی اجتماعی بر اساس آنها شکل میگیرد. یافتهها نشان دادند که تأکید روش تدریس سازندهگرایی این است که ساخت دانش به عهده دانشآموزان باشد و معلم در نقش راهنما و تسهیلگر یادگیری انجام وظیفه کند. بهکارگیری این روش، دانشآموزان را به یادگیرندگانی مسئولیتپذیر، خبره و مادامالعمر تبدیل میسازد و در عملکرد دانشآموزان تأثیری قابلتوجه دارد.
Constructivist Teaching: Factors, Criteria, and Indicators Identified
English Abstract: Social constructivism, both as a philosophy and a theory, provides us with the most advanced perspective on learning and teaching. To identify the characteristics of a constructivist approach to teaching, a systematic perusal of major data banks (Eric, Science Direct, Elsevier, SID, Noormags & Magiran) was conducted. The result was the identification of 5 general factors, 11 criteria, and 91 indicators. To validate these findings experts’ opinions were sought and a review of the findings conducted. Based on these a framework is proposed in which the following constituents are fundamental: teacher as a facilitator, self-regulated student, safe, open, and flexible environment, and reforming and advancing community. Undertaking a constructivist approach to teaching would lead to responsible learners whose interest in learning makes them lifelong learners.
Keywords: teaching , social constructivism , constructivist teaching .