چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی دانش حرفهای تدریس ریاضی دانشجو-معلمان دوره ابتدایی دانشگاه فرهنگیان همدان انجام شده است. به این منظور، از نمونه سؤالات آزمون تدز-ام بهرهگیری شده که انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در سال 2008 در هفده کشور دنیا اجرا کرده است. این سؤالات دانش حرفهای تدریس ریاضی را در دو محور دانش محتوایی ریاضی و دانش تربیتی محتوایی ریاضی مورد سنجش قرار داده است. جامعه پژوهش 68 دانشجو- معلم سال سوم (ورودی 96- 95) و 30 دانشجو-معلم سال چهارم (ورودی 95-94) دانشگاه فرهنگیان همدان(مجموعاً 98 نفر) بود که از این تعداد 68 نفر به عنوان نمونه به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج حاصل حاکی از این امر بودند که دانش حرفهای تدریس ریاضی دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان در هر دو محور مورد مطالعه پایینتر از میانگین بینالمللی است. از این گذشته با آنکه در سالهای اخیر تمرکز برنامهریزان درسی دانشگاه فرهنگیان بر توسعه دانش محتوایی تربیتی بوده است، اما نتایج نشان داده که حتی در آن محور نیز وضعیت پایینتر از دانش محتوایی ریاضی بوده است. این امر نشان میدهد که برنامه درسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان در بعد دانش حرفهای تدریس ریاضی برای معلمان ریاضی نیاز به بهبود دارد.
Professional Knowledge of Teaching Elementary School Mathematics among Student-Teachers at Farhangian University of Hamedan
English Abstract: To assess the professional knowledge of Farhangian University of Hamedan’s student-teachers, teaching elementary school mathematics, a group of 68 of them was randomly selected from among a total of 98 third and fourth year students. The instrument used to collect data consisted of a sample of TEDS-M items, a study administered by the International Association for the Evaluation of Educational Achievement in 2008, wherein the professional knowledge is considered to be of two dimensions: one mathematical content and the other the pedagogical content. Data analysis revealed that the selected group scored below the international average on both dimensions, with the pedagogical dimension being even weaker, despite all the efforts in recent years to improve on this dimension of the curriculum. It is suggested that the current curriculum be redesigned in order to strengthen the student teachers’ professional knowledge.
Keywords: Farhangian University , elementary school teachers , professional knowledge of teaching , mathematics , TEDS-M .