چکیده فارسی: گرچه علوم تربیتی یک علم مستقل است، اما این قلمرو علمی همواره از مفاهیم، روشها، یافتهها و رویکردهای دیگر قلمروهای دانش مانند فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی و تاریخ بهرهمند شده است، دیسیپلینهایی که آنها را به عنوان مبانی تعلیم و تربیت میشناسیم. مطالعه حاضر با هدف سنجش و مقایسه سطح دانش دانشجویان رشته علوم تربیتی درباره مبانی تعلیم و تربیت با استفاده از یک طرح زمینهیابی عرضی-مقطعی و با مشارکت 281 دانشجوی شاغل به تحصیل در سالهای اول تا چهارم دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی اجرا شده است. شرکتکنندگان در پژوهش از طریق یک آزمون چهارگزینهای 96 سؤالی (12 پرسش برای هر یک از مبانی هشتگانه تربیت) با میانگین نمره روایی محتوایی 72/06 و پایایی 0/77 مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سطح عملکرد دانشجویان هم در کل آزمون و هم در هریک از مبانی هشتگانه تربیت از حد میانگین (نمره 10) پایینتر است. بالاترین نمرات کسب شده به ترتیب به مبانی اقتصادی، روانشناختی، جامعهشناختی و تاریخی و پایینترین آنها به ترتیب به مبانی فناورانه، فلسفی، زیستشناختی و هنری تعلق داشت. همچنین، نتایج نشان داد که به تناسب افزایش سنوات تحصیل، میانگین نمرات دانشجویان از مبانی تعلیم و تربیت به طور معناداری افزایش پیدا میکند. در مجموع، بر اساس نتایج این پژوهش توصیه میشود که گسترش درک دانشجویان رشته علوم تربیتی از مفهوم تربیت به عنوان یک رشته علمی و مبانی هشتگانه تعلیم و تربیت در کانون توجه برنامهریزان درسی رشته علوم تربیتی قرار گیرد.
Evaluation of Students’ Knowledge of Foundations of Education: A Cross-Sectional Survey
English Abstract: Given that the field of Education is based on other areas of knowledge, such as philosophy, psychology, history, and sociology, it requires its students to have adequate knowledge on these foundational areas. To evaluate and compare this knowledge across different groups of students of Education, a group of 281 first to fourth year students was tested using a multiple choice test of 96 items on 8 identified foundational fields, and with adequate validity and reliability. The results show that the overall performance level of the participants, as well as their scores on each of the foundational areas, is lower than the mean of 10. The highest scores obtained were in economic, psychological, sociological, and historical foundations, while the lowest were in technological, philosophical, biological, and artistic areas. Furthermore, the average scores across the four years of college significantly increased. Thus it is recommended that students’ understanding of the very concept of education and its foundations be attended to by curriculum developers.
Keywords: Philosophical foundations , foundations of education , educational sciences , scientific foundations , cross-sectional survey .